Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Jak powstrzymać płacz?

Niezbyt miła rozmowa z szefem, partnerem lub przyjaciółką… Drobna uwaga na Twój temat, a nawet samo jej widmo sprawiają, że do oczu napływają Ci łzy? Lepiej zobacz, jak powstrzymać płacz.
KD 2015-02-27
płacz fot. shutterstock.com

„Nie płacz Ewka” śpiewał dawno temu zespół Perfect, a na drugim kontynencie Bob Marley powtarzał: „No woman, no cry”. Czy nasze łzy rzeczywiście tak wszystkich denerwują? Na dodatek najbardziej chyba denerwują nas same. No bo jak tu wyjść na poważną, silną kobietę, gdy z byle powodu oczy zachodzą mgłą, a łzy same napływają pod powieki? Dorosła, a beksa.

Na zebraniu, przy wszystkich współpracownikach, szef stwierdził, że nie był to Twój najlepszy projekt. Twój partner zapowiedział, że chce z Tobą o czymś porozmawiać. Na parkingu przed sklepem, ktoś rzucił jakąś kąśliwą uwagę na temat baby za kierownicą. Niby nic, ale automatycznie chce Ci się płakać. Jak opanować łzy i nie zachowywać się bez powodu jak histeryczka?

Płacz jest normalną reakcją, na dodatek zdrową. Dlatego też popłakać od czasu do czasu warto, ale nie oznacza to od razu, że łzy powinny Ci lecieć strumieniami zawsze i wszędzie. Najgorzej jeśli zaczynasz płakać nim jeszcze cokolwiek się wydarzy. Płacz w takich sytuacjach sprawia, że nawet drobna sprawa urasta do rangi prawdziwego dramatu. Ze wskazaniem na tragedię.

Nie chcesz płakać, ale już czujesz że łzy samoczynnie napływają Ci do oczu. Są tuż, tuż pod powieką i w kilka mrugnięć później czujesz, że spływają Ci po twarzy. Tak, właśnie stałaś się małą beksą.

“Nawet najtrudniejsze rozmowy, choć bardzo niekomfortowe, nie uprawniają Cię od razu do płaczu” – mówi psycholog Steve Orma, specjalista od stresu. Często bezsensowny płacz bierze się ze zniekształcenia poznawczego zwanego katastrofizacją – chodzi mniej więcej o to, że myślimy jedynie negatywnie i tworzymy czarne scenariusze sytuacji, które w rzeczywistości wcale nie są tak złe. Nie oznacza to bynajmniej, że każdy wybuch płaczu oznacza, iż przesadzamy.

“Nasze reakcje emocjonalne biorą się ze sposobu, w jaki interpretujemy dane sytuacje, a nie z faktów dotyczących tej sytuacji” – wyjaśnia nasz ekspert. Weźmy więc na warsztat rozmowę z partnerem. Za pomocą płaczu wyrażamy porażkę, nawet jeśli tylko podświadomie. Jeśli więc płaczesz, bo Twój facet mówi, że jest na Ciebie zły, to łzy sygnalizują, że interpretujesz jego gniew jako znak, że możesz go stracić. „W ten sposób tłumiony i kumulowany stres oraz wahania hormonalne mogą przyczyniać się do tych z pozoru spontanicznych łez” – mówi lekarz psychiatra Gayani DeSilva.

Zatem w jaki sposób możesz powstrzymać łzy podczas poważnej rozmowy? Steve Orma poleca, żebyś wypróbowała mowy motywacyjne przed każdym ważnym i stresującym spotkaniem. „Weź kilka głębokich wdechów, by uspokoić nerwy i powiedz sobie, że będziesz spokojna i opanowana” – radzi. Dowiedz się też, jak być pewną siebie, bo cecha ta pomoże Ci w wielu stresujących sytuacjach, nie tylko tych, dotyczących pracy. Poznaj też 6 sekretów wpływowych ludzi.

Przykładowo, jeśli jesteś kłębkiem nerwów, bo szef zaprosił Cię na jakieś ważne spotkanie, przypomnij sobie o dobrej pracy, jaką wykonałaś i podwyżce, którą dopiero co dostałaś. Pamiętaj, że nie każda rozmowa z przełożonym oznacza od razu zwolnienie.

„Potem, gdy już będziesz uczestniczyć w spotkaniu z szefem, skup się na tym, nie wsłuchuj się w swoje myśli, a skup się raczej na tym, co mówią inne osoby – sugeruje nasz ekspert. – Bądź w pełni zaangażowana w rozmowę i nie pozwól, by Twój umysł zaczął wymyślać czarne scenariusze. Skieruj swoje myśli na inny tor, skup się na tym co tu i teraz”.

Jeśli jednak nieracjonalne obawy się pojawią, a do oczu napłyną Ci łzy, zadawaj pytania, które pomogą je przegonić i upewnij się, że rozumiesz, co inne osoby mówią (a nie, to co wydaje Ci się, że mówią) nim opuścisz pokój. „Jeśli skupisz się na faktach, Twoje reakcje emocjonalne będą odpowiednie do rzeczywistości” – tłumaczy Orma.

Gdy czujesz, że wszelkie racjonalne sposoby odegnania łez nie skutkują, zawsze możesz też spróbować powstrzymać fizyczne objawy płaczu. Jeśli zaczynają Ci drgać usta, zagryź lekko wargi, weź kilka głębokich oddechów i napij się zimnej wody. A jeśli mimo wszystko stało się, co się stało – trudno. Przeproś za reakcję i po prostu postaraj się uspokoić. Pamiętaj, że każdemu może się to przecież zdarzyć.

Nie, żeby był to powód do płaczu, ale może zrobić Ci się głupio, gdy np. rozmawiasz z kimś, kogo znasz i niestety, za nic w świecie nie możesz sobie przypomnieć jego imienia. WH podpowiada kilka prostych sposobów na to, jak wybrnąć z niezręcznych sytuacji.

Tekst: K. Aleisha Fetters, Katarzyna Dwornik

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij