Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.1

Jak dbać o siebie nie tracąc fortuny: sposoby na oszczędzanie

Zdrowy styl życia nie idzie w parze z oszczędzaniem? Bzdura! Przekonaj się, że dbanie o siebie nie oznacza wydawania fortuny - wymarzone rezultaty możesz osiągnąć dzięki determinacji i prostym patentom.

WH 2014-09-23
fot. Plamen Petkov fot. Plamen Petkov

Ostatnie badania opublikowane przez „Journal of Labor Research” wskazują, że osoby ćwiczące przynajmniej 3 godziny w tygodniu zarabiają przeciętnie o 6-9 procent więcej od tych, które wolą w tym czasie poleniuchować. Pojawia się pytanie: zarabiają więcej, dzięki czemu mogą sobie pozwolić na treningi, czy trenują, przez co są w lepszej formie i mają wyższe dochody?

My uważamy, że to drugie. Bo trenowanie i dbanie o siebie nie musi być drogie. Szczególnie gdy zna się kilka przydatnych patentów, dzięki którym troska o ciało jest dobrą inwestycją, ale we własne zdrowie, a nie w firmy kosmetyczne czy producentów sprzętu sportowego.

Tanie zakupy: jak ugryźć temat?

Kilka przydatnych patentów, dzięki którym ze sklepu przyniesiesz tylko to, co niezbędne i zdrowe.

1. Nie kupuj, będąc głodna

Zawartość koszyka w dużej mierze zależy od Twojego apetytu. Z badań przeprowadzonych na Cornell University wynika, że osoby głodne kupują zdecydowanie więcej produktów kalorycznych i o niskiej wartości odżywczej w porównaniu do tych, które są syte. Dlatego zjedz coś przez zakupami, a jeśli nie możesz, przypomnij sobie o tych badaniach, gdy w sklepie najdzie Cię nagła ochota na coś słodkiego.

2. Wybierz mały koszyk

Koniec z bezkarnym wrzucaniem kolejnych kilogramów do wózka. Każdy zakup przemyśl dwa razy, skoro będziesz musiała go później dźwigać po sklepie.

3. Lista zakupów: miej ją zawsze ze sobą!

Nie dlatego, że nie pamiętasz, co masz kupić. Raczej, aby nic Ci się nie przypomniało w trakcie zakupów. Szczególnie uważaj przy kasie. Wystawione tam produkty to najczęściej puste kalorie, które mają za zadanie zrobić Ci pustkę w portfelu.

4. Szukaj promocji

Dobre delikatesy wystawiają specjalne koszyki z produktami, którym niedługo kończy się data ważności. Często można w nich znaleźć prawdziwe rarytasy za pół ceny.

rower fot. shutterstock.com

Jak uczynić ćwiczenia tańszymi?

Prawda jest taka: żeby trenować, nie musisz wydawać nawet złotówki. Obydwa elementy, niezbędne do ćwiczeń, masz zawsze przy sobie. O czym mowa? O Twoim ciele i woli. Wystarczy chcieć, by posłuszne ciało zaczęło wykonywać ćwiczenia. Z każdą kolejną próbą coraz lepiej, sprawniej, szybciej. Oto cztery sposoby, aby zbliżyć się do wymarzonej sylwetki bez wyrzeczeń i wielkich kosztów.

1. Niezła przejażdżka, czyli rower zamiast samochodu

Kiedy dopisuje pogoda, zamiast auta wybierz rower, jadąc do pracy lub szkoły, na zakupy, do kina albo kawiarni.

Oszczędność: Nawet przy nieregularnym jeżdżeniu na rowerze spalisz kalorie, a w ciągu miesiąca zaoszczędzisz na benzynie ok. 75 zł.

2. Praca na stojąco

W pracy staraj się spędzać jak najwięcej czasu na stojąco. Rozmawiaj przez telefon na stojąco, czytaj dokumenty na stojąco, odbywaj spotkania na stojąco itd. itp.

Korzyść: Zgodnie z badaniami naukowców z University of Chester, podczas godziny spędzonej na stojąco spalasz dodatkowo 50 kcal.

3. Krokomierz na telefon

Wystarczy aplikacja (np. MotionX 24/7), żeby Twój telefon zamienił się w opaskę liczącą kroki.

Zysk: Dzięki urządzeniu mierzącemu kroki, którego używanie działa motywująco, przejdziesz o 16% dłuższy dystans, zrzucając przy tym ok. 1,2 kg (Indiana University).

4. Chodzenie po schodach

Gdy tylko możesz, korzystaj ze schodów, zamiast jeździć windą.

Efekt: Wejście o jeden stopień wymaga spalenia 0,11 kcal. Zejście? 0,05 kcal. („Medicine & Science in Sports & Exercise”)

Zobacz także inne treningowe patenty, które pozwolą Ci pracować nad formą w domu, sklepie czy pracy oraz poznaj 8 sposobów na spalanie kalorii poza siłownią (i dobrą zabawę!).

fot. Anna Omelchenko 2015/shutterstock.com fot. shutterstock.com

Przepisy na tanie dania

Przykładowy dzień zbilansowanej, taniej diety zaproponowany przez dietetyk Anetę Łańcuchowską z Poradni Dietetycznej hälsa.

Śniadanie: kasza manna na mleku

Skład: szklanka mleka 0,5%, kasza manna, 1 duże uduszone jabłko, cynamon

Cena: ok. 1,4 zł

Drugie śniadanie: kanapka z serkiem i marchew

Skład: 1 mała, okrągła grahamka, 1/3 opakowania serka naturalnego o obniżonej zawartości tłuszczu, 2 duże marchewki

Cena: ok. 2 zł

Obiad: kasza z kurczakiem i warzywami

Skład: pierś z kurczaka, kasza jęczmienna, 1/3 opakowania jogurtu naturalnego, 1 duża marchewka, por, 1 łyżeczka oleju rzepakowego, czosnek

Przepis: Kaszę ugotować według instrukcji na opakowaniu. Na oliwie usmażyć kurczaka z warzywami pokrojonymi w paski, potem dodać kaszę. Z jogurtu i czosnku przygotować sos. Danie podawać z sosem.

Cena: ok. 4,7 zł

Podwieczorek: owoc

Skład: 1 duże jabłko

Cena: ok. 0,6 zł

Kolacja: kanapka z serkiem i surówka z kapusty kwaszonej

Skład: kromka pieczywa razowego, 2 łyżeczki serka naturalnego o obniżonej zawartości tłuszczu, szklanka kapusty kwaszonej, połowa małej marchewki, połowa małej cebuli, połowa łyżeczki oleju słonecznikowego, pieprz

Cena: ok. 1,4 zł

Kosz całości: ok. 10 zł

fot. James Peragine 2014/shutterstock.com fot. James Peragine 2014/shutterstock.com

5 zasad zdrowej (i taniej!) kuchni

1. Kupuj warzywa i owoce

Kupuj jedzenie, a nie suplementy diety. Warzywa i owoce są dużo lepiej przyswajalnym źródłem witamin czy soli mineralnych.

2. Wybieraj produkty sezonowe

Bo dzięki nim nawet proste potrawy będą smaczniejsze. Choć współcześnie niemal wszystkie warzywa i owoce można dostać o każdej porze roku, to tylko w czasie prawdziwych zbiorów są pyszne (i tanie!).

3. Jedz kasze

Są dobrym źródłem błonnika oraz witamin z grupy B, które pozwalają prawidłowo funkcjonować naszemu układowi nerwowemu.

4. Urozmaicaj

Białko to nie tylko kurczak. Nie zapomnij o rybach oraz o roślinach strączkowych, tj. fasola czy ciecierzyca.

5. Przyprawiaj

Nie skąp ziół (m.in. majeranku, bazylii czy oregano), bo oprócz tego, że nadają smak potrawom, są źródłem cennych składników, np. przeciwutleniaczy.

Naturalne ożywienie

Nawał obowiązków sprawia, że nawet wstając z łóżka, czujesz się zmęczona? Nie sięgaj po kolejną filiżankę kawy czy sztuczny energetyk. Skorzystaj raczej z pobudzającego napoju rodem ze wschodniej Azji. Wieczorem zetrzyj do szklanki centymetr albo dwa świeżego imbiru. Wyciśnij pół cytryny, dodaj łyżeczkę miodu i zalej letnią wodą. Gdy wstaniesz rano i wypijesz na czczo, od razu się ożywisz.

cera, uroda, pielęgnacja twarzy, pielęgnacja cery, peeling, kobieta fot. shutterstock.com

Sprytne sztuczki urodowe

Nie wydawaj kilkuset złotych na kosmetyki, skoro podobne efekty możesz osiągnąć taniej. Swoimi patentami na niskobudżetowe dbanie o urodę dzieli się kosmetolog Ewa Gwiazda.

Peeling całego ciała

Kup najtańszą, mieloną kawę i zaparz. Potem odcedź fusy, dodaj je do żelu pod prysznic i wypeelinguj całe ciało.

Efekt: peeling wygładza skórę, poprawia jej ukrwienie, wspomaga redukcję cellulitu oraz poprawia wchłanialność balsamu.

Dłonie w domowym SPA

Cukrem oczyść dłonie, po czym opłucz ręce i włóż je do miseczki z ciepłą wodą z dodatkiem kilku kropli oliwy i soku z cytryny. Na koniec osusz dłonie i wsmaruj sporą ilość kremu do rąk.

Efekt: gładkie, przyjemne w dotyku dłonie.

Peeling twarzy

Dwie łyżki płatków owsianych zalej letnią wodą. Mocz przez przynajmniej 2 godziny, po czym otrzymaną papką masuj twarz przez 5 minut.

Efekt: wyciąg z owsa łagodzi i nawilża. Niestety, podczas stosowania peelingu możesz ubrudzić cały zlew.

Krem do twarzy

Problem z popękanymi naczynkami na twarzy lub sińcami pod oczami możesz rozwiązać żelem z arniki.

Efekt: żel zmniejsza widoczność popękanych naczynek i sprawia, że wyglądasz na bardziej wypoczętą.

Krem pod oczy

Kup krople do oczu z kwasem hialuronowym (np. Starazolin Hydrobalance, Hyabak) dla osób, które noszą szkła kontaktowe. Posmaruj nimi skórę pod oczami, a potem nałóż na to zwykły krem.

Efekt: działa niemal jak drogi krem pod oczy z kwasem hialuronowym.

Wrażliwa skóra

Problem z nadwrażliwą skórą? Skorzystaj z maści łączącej w sobie D-pantenol z alantoiną, która jest powszechnie stosowana na odparzenia u niemowląt.

Efekt: wyraźnie zmniejszone podrażnienia i skóra bardziej odporna na czynniki zewnętrzne.

Kremy BB

Łączą w sobie dwa kosmetyki: krem na dzień i make-up. Dobierz odpowiedni do swojego rodzaju cery, dzięki czemu nie będziesz musiała kupować dwóch osobnych produktów.

Więcej witaminy

Twoja twarz zrobiła się szara? Pomogą witaminy. Pamiętaj tylko, że do przyswojenia witamin A, D, E, K i E niezbędny jest tłuszcz. Dlatego jedz sałatki z oliwą lub ryby morskie.

Tekst: Jakub Skworz

WH 02/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij