Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.2

6 wskazówek, jak nabrać pewności siebie

Najnowsze badania pokazały, że kiedy Twoja przyjaciółka źle mówi o swoim ciele, Ty także zaczynasz czuć się źle… w swoim. Zobacz, jak być pewną siebie i walczyć ze wzajemną demotywacją.

WH 2014-07-09
pewność siebie, spodnie, lustro, zakupy, przymierzanie fot. shutterstock.com

Naukowcy zapytali 75 par 20-letnich przyjaciółek o to, jak często rozmawiają ze sobą na 4 tematy związane z wagą (odżywianie, odchudzanie, wygląd i ćwiczenia). Sprawdzili także, jakie wyobrażenie mają kobiety na temat swojego ciała i jaką czują presję, by być szczupłymi. Okazało się, że tego typu konwersacje mają wiele wspólnego z odczuwaniem niezadowolenia z własnego ciała. Co ciekawe, gdy rozmowy dotyczyły ćwiczeń – poziom zadowolenia wzrastał.

Niestety, mamy złe wieści dla mniej pewnych siebie pań. „Kobiety, które zamartwiały się wyglądem swojego ciała, zakładały, że ich przyjaciółki też to robią. Obraz ich ciała stawał się jakby odbiciem tego, co myślą o sobie ich koleżanki. Im bardziej kobiety myślały, że ich przyjaciółki były niezadowolone ze swojej figury, tym bardziej niezadowolone same były – tłumaczy dr Louise Wasylkiw, autorka badań i wykładowca psychologii na Mount Allison University w Kanadzie. – Kobiety myślą, że skoro ich przyjaciółki są niezadowolone ze swojego wyglądu i źle się z nim czują, to wygląd jest bardzo ważny i też powinny się źle czuć”.

Dla dr Wasylkiw potwierdzenie, że postrzeganie tego, jak widzą siebie inni, odgrywa dużą rolę w myśleniu o samym sobie nie było tak zaskakujące. Bardziej zadziwił ją fakt, że pogawędki o ćwiczeniach mają pozytywny efekt. „Rozmowy dotyczące treningów sprawiają, że kobiety zamiast myśleć o tym, jak ich ciała wyglądają teraz, skupiały się na tym, jak - dzięki treningom - mogą wyglądać w przyszłości. Jeśli przyjaciółki dzieliły zainteresowanie fizyczną aktywnością miało to pozytywny wpływ i na ich przyjaźń, i na pewność siebie każdej z kobiet” – podsumowuje dr  Wasylkiw.

Jeśli więc następnym razem przyjaciółka wspomni, że właśnie wraca z siłowni, zapytaj ją, jak wyglądał jej trening – być może wyświadczysz Wam obu przysługę. W międzyczasie proponujemy 6 innych sposobów na radzenie sobie z negatywnym postrzeganiem własnego ciała.

1. Przestań mówić, że jesteś gruba

“Krytyczny obraz własnego ciała to temat, który wśród kobiet rozprzestrzenia się jak choroba zakaźna – mówi dr Robyn Silverman, specjalizująca się w postrzeganiu ciała, autorka książki „Good Girls Don't Get Fat”. – Gdy kobieta mówi: «Jestem taka gruba», jej przyjaciółka czuje, że powinna powiedzieć: «Nie, to ja jestem gruba. Widziałaś moje boczki?». Potem zaczyna się licytacja na najgorsze i najgrubsze części ciała”. Niestety kobiety, które wcale nie czują się źle w swoim ciele, zostają wciągnięte w to błędne koło i bez powodu zaczynają czuć się gorzej.

Jeśli Ty i Twoja przyjaciółka macie skłonności do narzekania na swój wygląd, spróbuj sposobu dr Silverman. Następnym razem, gdy w powietrzu zawiśnie temat zbędnych kilogramów, powiedz na żarty: “Czy to nie dziwne, że gdy spotykają się dwie inteligentne i zabawne dziewczyny zajmują się czymś tak nudnym, jak centymetry w pasie? Nie mamy już ciekawszych rzeczy do przedyskutowania?”. Potem zmień temat, a gdy to nie poskutkuje, spróbuj wytłumaczyć, że takie rozmowy sprawiają, że tylko psuje Wam się humor i może warto pogadać o czymś przyjemniejszym.

kobieta fot. Yuliya Yafimik 2015/shutterstock.com

2. Najpierw akcja, potem aparycja

Przestań w końcu myśleć o tym, jak Twoje ciało wygląda, a zacznij o tym – co możesz zrobić, by wyglądało lepiej. “Zamiast w kółko powtarzać: «Nienawidzę swoich ud», zapytaj się lepiej co powinnaś zrobić, by to zmienić. Być może niezadowolenie z tej części ciała sprawi, że trafisz na zajęcia zumby, po których będziesz się świetnie czuła i pięknie wyglądała” – podpowiada dr Silverman. Takie pozytywne nastawienie sprawi, że zaczniesz inaczej postrzegać drobne mankamenty swojego ciała.

3. Znajdź to, co najlepsze

Czy potrafisz odnaleźć w swoim ciele coś, co kochasz? „Niektórzy ludzie patrzą na swoje odbicie w lustrze i mówią o swoim wyglądzie okropne rzeczy. Kiedy wypowiadają te opinie na głos, słyszą je i podwójnie zadręczają się problemem. Wybierz część ciała, która Ci się podoba – piersi, pośladki, ramiona – i powtarzaj, jak bardzo Ci się podoba. Gdy głośno powiesz, że Twój tyłek wygląda świetnie w dżinsach, sama to usłyszysz” – radzi dr Silverman.

czerwona sukienka fot. shutterstock.com

4. Zadbaj o motywację

Zmiana tego, jak myślisz o samej sobie, to nawyk, który nie należy do najłatwiejszych. Nim stanie się on dla Ciebie naturalny, będzie musiał minąć jakiś czas. „Często, gdy zaczynamy mówić o sobie miłe rzeczy –  czujemy, jakbyśmy się okłamywali. Jest na to sposób: następnym razem, gdy ktoś z bliskich Cię skomplementuje, zapisz sobie treść komplementu na karteczce i przyklej ją do lustra. W ten sposób sama zrozumiesz, jak postrzegają Cię znajomi i będzie Ci łatwiej uwierzyć w siebie. Okaże się, że masz dużo dowodów pozytywnych opinii innych o Tobie. Wtedy poczujesz się lepiej i będziesz miała sposób na walkę z tymi negatywnymi” – podpowiada dr Silverman.

5. Znajdź winowajców

Twoje braki w wyglądzie zewnętrznym wydają Ci się oczywiste i widoczne gołym okiem dla wszystkich i każdego z osobna. „Pewnie myślisz, że w pewnym momencie po prostu sama je dostrzegłaś, ale nie zawsze tak jest” – wyjaśnia dr Silverman. Spróbuj pomyśleć, kiedy tak naprawdę zaczęłaś na nie zwracać uwagę. Być może jakiś kolega z podstawówki naśmiewał się z Twojego nosa, albo nazywał Cię „grubą”. Musisz zrozumieć, że to tylko nic nieznacząca opinia. Czas przegonić te demony przeszłości i nie przejmować się zamierzchłymi czasami.

uroda, włosy, kobieta, twarz, lustro fot. Pressmaster 2015/shutterstock.com

6. Trzymaj się wysokich standardów

Dlaczego nie jesteś dla siebie tak miła, jak dla innych, których kochasz? Sama pomyśl, czy powiedziałabyś coś tak okropnego swojej siostrze, mamie czy przyjaciółce? „Skoro nie możesz sobie wyobrazić, żeby ktoś mógł zwracać się do innej osoby w ten sposób, jak możesz tak traktować samą siebie?” – pyta dr Silverman.

Tekst: Susan Rinkunas

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij