Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

6 sytuacji, w których nie warto dążyć do perfekcji

Ważna prezentacja, odchudzanie, rozmowa kwalifikacyjna, treningi, trudne rozmowy w związku, spełnianie marzeń… Dlaczego czasem nie warto dążyć do perfekcji? Zobacz, kiedy lepiej odpuścić i raczej być człowiekiem, niż być idealną.
MA 2015-01-09

Jest wiele sytuacji w życiu, w których bycie perfekcyjną to dobra rzecz. Przykładowo, kiedy prowadzisz pojazd,  bardzo ważne jest, żebyś przestrzegała wszystkich reguł na drodze – stawką jest przecież Twoje bezpieczeństwo. A kiedy pieczesz ciasteczka z kawałkami czekolady, nikt nie będzie narzekał, jeśli zrobisz je idealnie (czytaj: chrupiące na zewnątrz, a kleiste w środku). Ale są też sytuacje, kiedy dążenie do perfekcji może Cię zdołować.

Nowe badania opublikowane w "Review of General Psychology" wykazały, że perfekcjonizm może powodować lęk, depresję a nawet być czynnikiem ryzyka samobójstw. By pomóc Ci uniknąć negatywnych konsekwencji bycia perfekcjonistką narażoną na zawał serca, zapytałyśmy Deborę Grayson Riegel, certyfikowanego trenera rozwoju osobistego i autorkę książki pod tytułem „Oy Vey! Isn’t a Strategy: 25 Solutions for Personal and Professional Success” o sytuacje, w których nie powinnaś starać się być idealną.

1. Gdy robisz ważną prezentację

Oczywiście, że chcesz przedstawić wiarygodne informacje, a Twoi słuchacze takowych oczekują. Ale słuchacze chcą także, by można było nawiązać z Tobą jakiś kontakt, byś była autentyczna i ludzka. „Zamiast martwić się zapamiętaniem całej prezentacji od A do Z i skupiać się na tym, by nie popełnić błędu, poświęć czas, by przygotować się do wyłożenia głównych punktów, podkreślenia kluczowych szczegółów i odpowiadania na oczekiwane pytania” – mówi Riegel.

Później skup się po prostu na kontakcie ze słuchaczami. „Opowiedz historię, podziel się przykładem z życia, zacytuj aktualne newsy. Po prostu nie bądź robotem” – dodaje nasz ekspert.

I pamiętaj, że jeśli pomieszasz słowa, to nic się nie stanie. Wszyscy wiedzą, że występy publiczne są trudne, dlatego na lepsze wyjdzie Ci obrócenie tego w żart, niż katowanie się w myślach za swój błąd. Może łatwiej będzie Ci to osiągnąć, gdy dowiesz się, jak być pewną siebie.

2. Gdy myślisz o swojej wymarzonej masie ciała

Wszyscy mają swoją „szczęśliwą wagę” i cóż, dobrze jest mieć w głowie, ile chcesz zrzucić, bo to ułatwi Ci trzymanie się obranego kursu. Ale dążenie do utrzymania określonej, docelowej wagi przez cały czas jest wykańczające. Ludzie się zmieniają. Zmienia się praca, związki, mieszkanie i w czasie wszystkich tych procesów możesz przybrać lub stracić parę kilo – takie jest życie.

„Lepiej jest dążyć do bycia zdrową i zmieszczenia się w pewnym zakresie wagi, to wystarczy” – mówi Riegel. Jeśli zorientujesz się, że przytyłaś lub schudłaś dużo więcej, niż chciałaś, wtedy podejmij działanie – ale jeśli to tylko kilka „życiowych” kilogramów tu i tam, nie przejmuj się tym, kontynuuj swój zdrowy tryb życia i idź dalej. Najprawdopodobniej Twoja masa ciała się wyrówna, gdy wydarzenia w Twoim życiu się uspokoją.

3. Gdy jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej

Tak, pracodawcy szukają kandydatów, którzy wniosą wiedzę, doświadczenie i kwalifikacje na swoje stanowisko. Ale wiesz, czego jeszcze szukają? Kogoś, kto nie jest supersztywny i rygorystyczny – kogoś, z kim naprawdę chcieliby pracować każdego dnia. „Ludzie chcą współpracować z osobami kontaktowymi, zaangażowanymi i niedoskonałymi, ale niedoskonałymi w sposób, który nie wpływa na ich wyniki” – mówi Riegel.

Dlatego jeśli będziesz zbyt spięta i skupiona na byciu idealną, możesz zmniejszyć swoje szanse na dostanie pracy. Wyluzuj i postępuj według starej maksymy: bądź sobą.

Na rozmowie kwalifikacyjnej przyda Ci się też wiedza, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie. Zobacz również, jak wykorzystać stres w czasie rozmowy o pracę na swoją korzyść w naszym artykule: stres: Twój przyjaciel, gdy masz dużo na głowie.

4. Gdy ćwiczysz

Kolejna ważna sprawa. Docelowo chodzi tutaj o bycie fit, silną i zdrową przez całe życie. Ale jeśli będziesz starała się, by każdy Twój trening był idealny – na przykład jeśli musisz przebiec kilometr w tempie 5:35 na bieżni, bo inaczej nie ma to sensu, albo musisz zrobić dziesięć powtórzeń z kettlebellem, bo inaczej czujesz się niewłaściwie – stawiasz się w sytuacji nieuniknionej porażki.

„Jeśli musisz mieć perfekcyjny trening, bardziej prawdopodobne jest, że sobie go darujesz, niż wykonasz” – mówi Riegel. Oczywiście nie uważamy, że nie powinnaś dążyć do osiągnięcia swoich celów – zwiększanie swojej siły zawsze jest super. Ale odpuść sobie trochę, gdy jakiegoś dnia jesteś naprawdę zmęczona lub nie masz nastroju – nadrobisz to innym razem. Pamiętaj też, by doceniać siebie i swoje treningi, bo przecież nie chcesz zrazić się do siłowni na dłuższą metę.

5. Gdy masz trudną rozmowę z ukochanym

O czymkolwiek jest ta rozmowa – o pieniądzach, seksie, obowiązkach domowych – łatwo jest nastawić się, że pójdzie ona tak, jak sobie założyłaś. „Gdy tylko powiem mojemu chłopakowi, że musi więcej sprzątać, wszystko się poprawi” – możesz tak pomyśleć. "W ten sposób ustawiasz się w sytuacji nieuchronnej porażki – ostrzega Riegel. – Możesz kontrolować tylko swój wkład w rozmowę,a nawet to bywa czasem trudne".

„Zamiast tego dąż do takiej dyskusji, kiedy obydwoje po prostu omawiacie daną sprawę i pamiętaj, że to nie musi być ostatni raz, kiedy omawiacie ten temat. To może być dopiero pierwszy krok w serii rozmów na dany temat” – mówi nasz ekspert. Załatwiaj po trochę dzień po dniu, a wyjdziesz na tym dużo lepiej.

Finanse to często niełatwy temat. Zobacz, jak rozmawiać o pieniądzach w związku.

6. Gdy czekasz na idealny moment, by zacząć spełniać marzenia

Powiedzmy, że zawsze chciałaś napisać książkę. To kuszące, żeby czekać na absolutnie idealny moment, by zacząć. Na przykład wtedy, gdy zaczniesz zarabiać więcej, albo kiedy dostaniesz ten awans. Ale prawda jest taka, że ten idealny moment nigdy nie nastąpi. Zawsze będzie coś nie tak – witaj w prawdziwym życiu – dlatego wyczekiwanie na perfekcyjny czas to przegrana sprawa.

„Zamiast tego, stwórz listę minimalnych, możliwych do zaakceptowania warunków, żeby zrobić to, czego chcesz, a później przyj naprzód” – mówi Riegel. Są duże szanse, że będziesz bardzo, bardzo szczęśliwa, że to zrobiłaś.

Tekst: Annie Daly

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij