Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Wyższe IQ - 7 sposobów na pamięć i koncentrację

15 minut ćwiczeń dziennie wystarczy, by poprawić pamięć i koncentrację o 50%. Nie potrzebujesz dodatkowego czasu – wykorzystaj lepiej ten, którym dysponujesz. Przed Tobą 7 ćwiczeń mózgu.

ćwiczenia na sprawny mózg

Każdy rozumie, że czas nie jest z gumy i trudno znaleźć dodatkowe 15 minut. Zupełnie wystarczy, jeśli zrobisz małe przemeblowanie i wykorzystasz kilka prostych patentów podczas codziennych aktywności. Wybierz ulubiony sposób lub – żeby nie powiało nudą – wykorzystuj każdego dnia inny.

1. Jedź i słuchaj

Ale tym razem nie muzyki, lecz języka obcego. Załatwiasz dwie sprawy: ćwiczysz na rowerze stacjonarnym i szkolisz język obcy. „Języka uczymy się nie tylko przez tłumaczenie słów, ale przez dźwięk, ton, czyjeś intencje” – wyjaśnia Jakub Avenarius, lektor języka angielskiego (www. yessschool.pl). Z melodii języka możesz sporo zrozumieć. W tym czasie angażujesz swój mózg bardziej niż tłumacząc ze słownika, bo uruchamiasz kojarzenie i wnioskowanie.

2. Puść oko

Wystarczy przez 30 sekund wodzić oczyma z jednej strony na drugą, by mózg usprawnił zdolność zapamiętywania! Horyzontalne ruchy gałki ocznej ułatwiają współpracę prawej i lewej półkuli mózgu. Wykonuj wodzenie oczami z jednej strony na drugą. Potem spróbuj robić gałką oczną ósemki – raz w jedną stronę, raz w drugą.

Takie ćwiczenie warto robić kilkakrotnie w ciągu dnia również ze względu na higienę wzroku. Ćwiczenie nawilża gałkę oczną, co jest szczególnie istotne dla pracujących przy komputerze (patrząc w monitor, mrugasz 5 razy rzadziej, co powoduje wysychanie i podrażnienia gałki ocznej).

3. Szukaj aktywnie

Mózg szczególnie pobudza wyszukiwanie różnego rodzaju informacji w sieci. Dlatego właśnie gimnastykuj szare komórki, szukając jak najtrafniejszych haseł wywoławczych. Badania naukowe dowiodły, że już kilka dni takich aktywnych poszukiwań sprawia, że partie mózgu odpowiedzialne za podejmowanie decyzji uaktywniają się. Teraz już Twój szef nie ma argumentów, by zabronić Ci szperania w sieci!

Twoje IQ wzrośnie tez dzięki codziennej dawce śmiechu. Jak to możliwe? Sprawdź, jak śmiech wpływa na IQ, zdrowie, seksapil i urodę

para, związek, gry planszowe, szachy fot. shutterstock.com

4. Graj w skojarzenia

Raz w tygodniu zrób sobie przerwę od telewizji. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wiele nie stracisz. Zamiast tego namów partnera na gry analogowe. Na przykład zagrajcie w skojarzenia.

Piszesz na kartce pierwsze słowo, np. rower, i chowasz notatkę. Potem dopowiadasz (lub dopowiadacie) wszystko, co się z rowerem kojarzy: jazda, koła, ciepło itd. Zabawa powinna trwać około 15 minut. Ciekawe, czy na końcu będziesz pamiętała słowo wyjściowe? Ta prosta gra mocno pobudza wyobraźnię, a z drugiej strony relaksuje bardziej niż talent show.

fot.Dean Drobot 2014/shutterstock.com fot.Dean Drobot 2014/shutterstock.com

5. Oddychaj przeponą

Mózg bywa niedotleniony między innymi dlatego, że nie umiesz dobrze oddychać. Zbyt płytki oddech nie pozwala dostarczać odpowiedniej ilości tlenu, zbyt głęboki utrudnia przyswajanie na poziomie komórkowym. Efekt? Słaba koncentracja i zmęczenie.

Oddychaj przeponą. Powoli nabieraj powietrze nosem, tak by brzuch (a nie klatka piersiowa) zrobił się jak balon. Potem powoli wypuszczaj je. Nastaw sobie przypominajkę w telefonie i oddychaj tak np. co półtorej godziny: 10 wdechów i wydechów, stojąc przy oknie.

fot. vita khorzhevska 2014/shutterstock.com fot. vita khorzhevska 2014/shutterstock.com

6. Myj zęby lewą ręką

Oczywiście, jeśli jesteś praworęczna. Przyjrzyj się, jak wiele rzeczy wykonujesz nawykowo: ścielesz łóżko, włączasz ekspres do kawy, czeszesz się. Co się dzieje, gdy coś pokrzyżuje Ci plany?

Na przykład jest awaria wodociągów i zabraknie wody? W pierwszym momencie się wściekasz, by po chwili szybko przeanalizować sytuację i znaleźć rozwiązanie. A wtedy Twój mózg wchodzi na wyższe obroty, bo właśnie to go stymuluje: rozwiązywanie problemów.

Lawrence Katz i Manning Rubin w swojej książce pt. „Zachowaj sprawność umysłu” piszą, że pod wpływem przyzwyczajeń zaczynasz działać mechanicznie, a nie kreatywnie. Tymczasem niewielkie zmiany w codziennych nawykach zmuszają komórki nerwowe do tworzenia między sobą dodatkowych połączeń.

smsowy flirt, tablet, dziewczyna, relaks

7. Czytaj nowości

Plotki o celebrytach na rozpoczęcie dnia przy kawce? Jutro zrób sobie od nich przerwę. W czasie tego kwadransa wejdź na strony „Nauka”, „Nowe technologie” czy „Ekonomia”. Nie interesuje Cię? To tylko 15 minut dziennie, a zobaczysz, jak po kilku tygodniach Cię wciągnie.

Nuda i powtarzalne czynności usypiają mózg. Zadbaj o dostarczenie mu nowych wyzwań. Wystarczą drobne zmiany w codziennej rutynie. Daj mózgowi czasem się ponudzić: to pobudza kreatywność.

orzechy fot. shutterstock.com

Neurowspomaganie

Pamiętaj o produktach, które lubi Twój mózg.

  1. Mięso. Ale nie tylko. Także jaja są bogatym źródłem witaminy B12, która chroni przed utratą komórek mózgowych oraz poprawia pamięć i koncentrację.
  2. Tłuste ryby. Kwasy tłuszczowe omega-3 w nich zawarte poprawiają ukrwienie mózgu i polepszają przepływ bodźców nerwowych między istotą białą i szarą.
  3. Orzechy włoskie. Dostarczają witaminę E, która eliminuje nadmiar wolnych rodników odpowiedzialnych za uszkadzanie tkanek i komórek – również nerwowych.

Chcesz mieć umysł ostry jak brzytwa? Poznaj produkty, które zakłócają pracę mózgu, wyeliminuj je ze swojej diety i odstrasz widmo choroby Alzheimera.

WH 05/2017

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij