Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Rynek pracy: rób karierę jak kobieta

Jak osiągnąć sukces? Przydadzą się kompetencje miękkie: komunikatywność, współpraca w grupie czy organizacja pracy. Okazuje się, że kobiety są w tym lepsze od mężczyzn. Zobacz, jakie cechy wpisać do CV.

Beata Dżugaj 2014-12-05
praca, kariera fot. shutterstock.com

Do niedawna mówiło się, że aby osiągnąć sukces, kobieta musi działać jak facet. Te czasy powoli odchodzą do lamusa. Musimy nauczyć się doceniać własne kompetencje, zamiast wpadać w kompleksy, że nie jesteśmy takimi twardzielkami, jak faceci. Męski model zarządzania oparty na hierarchii, rywalizacji, przedmiotowym traktowaniu ludzi i nastawieniu wyłącznie na zysk okazuje się coraz mniej skuteczny.

Wielu publicystów pisze, że kryzys na świecie pokazał, jak fatalne w skutkach – i to dla całego świata – okazują się niepohamowane ambicje, żądza zysku i skłonność do ryzyka, czyli te cechy, uznawane za typowo męskie, które jeszcze do niedawna uchodziły za motor gospodarki.

Ekonomista Jeremy Rifkin twierdzi, że współczesne firmy mają szansę przetrwać tylko wtedy, gdy łączą się w sieci, czyli zasadą ich działania nie jest walka, lecz tworzenie relacji. To jest właśnie ten pierwiastek kobiecy, który jest potrzebny gospodarce. Krótko mówiąc, jeżeli chcemy oddalić widmo kolejnego kryzysu, musimy wykorzystać swoje mocne strony.

Kobiety lepiej znoszą porażki

Dla faceta niepowodzenie w pracy to kwestia ambicjonalna, cios w ego, z którego się ciężko podnieść. Zdaniem Izabeli Kielczyk, psychologa biznesu „Kobietom szefom po prostu łatwiej jest przyznać się do porażek i błędów wobec swoich pracowników oraz prosić o pomoc i korzystać ze wsparcia innych. To nie obniża ich poczucia własnej wartości i przyczynia się do sukcesu.

Dlaczego? Ponieważ kobiety potrafią czerpać z doświadczeń innych, a przyznając się do błędów, nie upierają się przy nietrafnych pomysłach. Kobiety nie tak łatwo rezygnują z wyznaczonego sobie celu, nawet jeśli np. muszą kolejny raz zdawać na aplikację radcowską, podejmować kolejne próby dostania się na wysokie stanowisko czy ubiegać się o pożyczkę w banku na własną działalność. Są wytrwałe i konsekwentne. Dużo lepiej od mężczyzn znoszą psychicznie poczucie porażki i niepowodzenia”.

A to bardzo ważna umiejętność w świecie biznesu. Częściej niż mężczyźni po kolejnej porażce podnosimy się i staramy jeszcze lepiej przygotować się na następny krok. To właśnie podejście do porażek, których w biznesie nie brakuje, jest bardzo istotne. Jeśli bizneswoman traktuje porażkę jako kolejne doświadczenie, dzięki któremu może się czegoś nauczyć, to szybko nabierze doświadczenia i będzie wiedzieć, czego w przyszłości unikać.

książki, nauka, studia fot. shutterstock.com

Kobiety są lepiej wykształcone

Nieustanne dokształcanie się to warunek przetrwania w nowoczesnych przedsiębiorstwach. „A kobiety chcą się uczyć nowych rzeczy, zdobywać certyfikaty i dokształcać się – mówi Izabela Kielczyk. – Jako trener widzę to na szkoleniach”. Kobiety chętnie zdobywają wiedzę i nowe umiejętności.

Częściej kończą studia z bardzo dobrymi wynikami, zdobywając jednocześnie doświadczenie zawodowe już na 2-3 roku studiów i chcą się dalej kształcić. Kończą coraz więcej kursów, studiów podyplomowych i są tym samym lepiej wykształconą kadrą od mężczyzn. Z danych GUS-u wynika, że wykształceniem wyższym może się pochwalić 18,5%, kobiet i tylko 12,3% mężczyzn.

Ale to nie wszystko. Korzyści z edukacji wychodzą daleko poza pracę. Z czynników, które decydują o przewidywanej długości życia, wyższy poziom edukacji wysuwa się na pierwsze miejsce. Kobiety i tak żyją dłużej, a lata spędzone na nauce dodadzą nam jeszcze kilka lat ekstra.

kariera, praca fot. shutterstock.com

Kobiecy uśmiech

Kobiety częściej się uśmiechają. Pewnie wynika to z ukształtowanej ewolucyjnie konieczności rozbrajania złych humorów swoich mężczyzn, od czego nieraz zależało życie ich i ich dzieci. W każdym razie stwierdzono, że mają wyraźnie silniejszy mięsień jarzmowy większy, który biegnie od oczu do kącików ust i odpowiada za uśmiech

Mężczyźni z drugiej strony są ewolucyjnie wyspecjalizowani w wyrażaniu twarzą złości. Antypatyczni szefowie, którzy zastraszają pracowników, mają niższą efektywność, bo pracownicy zaczynają sabotować pracę. Pracują intensywnie tylko wtedy, gdy szef patrzy.

Krótko mówiąc, tam gdzie panuje system patriarchalny, groźby i kary, pracownicy zaczynają się zachowywać jak nieodpowiedzialne dzieci. Dobra atmosfera się po prostu opłaca. Sympatyczni ludzie mają więcej klientów i więcej zarabiają, a także częściej awansują. A jeśli uśmiech, to tylko śnieżnobiały. Dowiedz się, które produkty powodują przebarwienia na zębach.

kariera, spotkanie, zebranie, praca fot. shutterstock.com

Kobiety szanują innych

Mężczyźnie trudniej zaakceptować fakt, że podwładni mogą być lepszymi niż on ekspertami w różnych dziedzinach, co staje się powoli normą w związku z rosnącą specjalizacją. Włącza mu się męska skłonność do rywalizacji i pokazywania, kto tu jest górą. Kobiety mają mniej ambicjonalny stosunek do swoich kompetencji, co przekłada się na wyższą efektywność, bo potrafią lepiej wykorzystać zdolności i wiedzę swoich podwładnych.

Zdaniem Izabeli Kielczyk, „kobiety częściej stosują demokratyczny styl zarządzania. Dają pracownikom większą swobodę w podejmowaniu samodzielnych działań i decyzji. W swoich decyzjach uwzględniają sugestie swoich podwładnych. Komunikują ludziom dużo pozytywnych informacji na temat ich pracy, przyczyniając się w ten sposób do kształtowania się przyjemnej atmosfery. Tak dobierają zadania i obowiązki, by odpowiadały indywidualnym zainteresowaniom pracowników”.

Kobiecy styl ma też swoje wady. Nieustanne konsultacje ze wszystkimi i branie pod uwagę wszystkich aspektów zagadnienia sprawiają, że kobietom znacznie trudniej podjąć decyzję. To jeden z wielu powodów, dla których najlepsze efekty w pracy przynosi wykorzystanie zarówno męskich, jak i kobiecych stylów działania.

kariera, praca fot. shutterstock.com

Lepsza komunikacja

Najszybciej przybywa miejsc pracy w usługach – czytamy w prognozie European Centre for the Development of Vocational Training. A to branża, gdzie szczególny nacisk kładzie się na umiejętność komunikowania się i nawiązywania relacji. I tu znowu kobiety biją na głowę facetów.

Z wielu różnych badań, a także z codziennego doświadczenia wynika, że kobietom łatwiej przychodzi komunikacja z innymi. Jak tłumaczy Izabela Kielczyk, „kobiety dbają o jakość komunikowania się i zwracają uwagę na emocjonalne, pozawerbalne reakcje pracowników, klientów, kontrahentów. Potrafią lepiej odczytywać i rozszyfrowywać mowę ciała rozmówców niż mężczyźni. Kobiety, gdy słuchają, potrafią jednocześnie obserwować język ciała rozmówcy oraz to, co mówi.

To potrzebna umiejętność w świecie biznesu. Kobiety mają umiejętność odpowiedniej strategii porozumienia z różnymi osobami, reprezentującymi odmienne style komunikacyjne”. Badania wskazują, że kobiety mają lepszą pamięć do twarzy i do szczegółów, widzą i zapamiętują więcej informacji o innych ludziach. To jest naprawdę baza, którą trzeba wykorzystać.

kariera, praca fot. shutterstock.com

Kobiety są mniej pewne siebie

Pod jednym względem kobiety, zarówno szefowe, jak i pracownice, wypadają gorzej niż faceci – są mniej pewne siebie. Mówi się, że wiara w sukces to połowa wygranej. I oczywiście w wielu przypadkach tak się dzieje. Ludzie pewni siebie zdobywają więcej, bo wierzą, że im się więcej należy.

Z drugiej jednak strony przesadna pewność siebie skłania do nadmiernego ryzyka finansowego, zadłużania się, nabywania niepewnych produktów finansowych. Firmy zarządzane przez kobiety działały ostrożniej. Według danych Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” firmy prowadzone przez kobiety są bardziej stabilne, a same kobiety jako przedsiębiorcy bardziej rozważne niż mężczyźni.

Marzysz o podwyżce i awansie zawodowym? Nie marnuj czasu. Weź sprawy w swoje ręce i sięgnij po to, co od dawna Ci się należy. Podpowiadamy, w jaki sposób przyspieszyć karierę.

praca, kariera fot. shutterstock.com

Bądź pewna siebie!

Wewnętrzny głos, który mówi nam, że nie jesteśmy wystarczająco dobre, to prawdziwa plaga nawet wśród kobiet sukcesu. Odpuść sobie Nie musisz być zawsze Perfekcyjną Panią Domu oraz pracownikiem miesiąca, harującym po 12 godzin. Przestań!

My, kobiety, często stawiamy sobie poprzeczkę tak wysoko, że nie dostrzegamy swoich realnych osiągnięć. Czujemy się, jakby nieustannie oceniała nas jakaś surowa komisja. Nie możesz usunąć tej wizji z głowy? Wyobraź sobie, że komisja, owszem, siedzi, ale bije Ci brawo i wspiera nawet w słabszych momentach.

Mów „ja”

Gdy kobieta osiąga ewidentny sukces w pracy, na ogół mówi o tym: „My osiągnęliśmy”, mając na myśli, że w życiu by tego nie zrobiła bez wsparcia zespołu.

Facet na ogół mówi: „Ja to zrobiłem”, nawet w sytuacjach, gdy faktycznie był to trud zespołowy. Ale to jest coś, czego warto się nauczyć – weź odpowiedzialność za swoje osiągnięcia, mów „ja” jak najczęściej.

Nie umniejszaj

Zauważ, jak często zdolne, mądre kobiety opowiadają – zwłaszcza przy facetach – anegdotki z własnego życia, w których generalnie wypadły jak gapowate blondynki. Od wieków wiedzą, że to dobry sposób na otrzymanie męskiego wsparcia, bo jaki facet pomoże silnej, niezależnej kobiecie?

Nie rób tego: to jest podtrzymywanie stereotypu. Umawiamy się, że nie będziemy udawać głupszych? Bo w przeciwnym razie nie dostaniemy tego, co nam się należy, tylko to, co się należy głupszej. Poznaj też inne wskazówki, jak nabrać pewności siebie.

WH 06/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij