Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Przyspiesz swoją karierę: awans na raz!

Marzysz o podwyżce i awansie zawodowym? Nie marnuj czasu. Weź sprawy w swoje ręce i sięgnij po to, co od dawna Ci się należy. Podpowiadamy, w jaki sposób przyspieszyć karierę – poznaj dekalog nowoczesnej bizneswoman.

WH 2014-11-04
fot. Peter Bernik 2014/shutterstock.com fot. Peter Bernik 2014/shutterstock.com

"Awansują nie najlepsi pracownicy, lecz ci, którzy najlepiej się o awans starają” – mówi coach i przedsiębiorca Piotr Jankiewicz. Jeśli kiedykolwiek myślałaś, że jest inaczej, przyszedł czas na zmianę nastawienia. Niektóre z nowych przekonań być może wydadzą Ci się szokujące, inne – odrobinę przewrotne. Możesz jednak być pewna, że wszystkie są skuteczne i pomogą Ci osiągać każdy cel, który przed sobą stawiasz.

1. Pracujesz dużo? To pracujesz źle

Notorycznie zostajesz po godzinach, a wizja weekendu spędzonego za biurkiem nie jest dla Ciebie niczym nowym? To oznacza, że Twoja praca jest źle zorganizowana. „Jak wynika z moich doświadczeń coachingowych, większość kobiet ma doskonale opanowaną umiejętność planowania i działania na wielu frontach jednocześnie – mówi Piotr Jankiewicz. – W dodatku lepiej niż mężczyźni potrafi ą się dostosować, gdy plan się posypie”.

Chodzi raczej o asertywność. „Gdy ktoś próbuje Cię obarczyć dodatkowym zadaniem, zawsze masz prawo powiedzieć »nie« – mówi psycholog Violetta Nowacka, założycielka SELF Przyjazne Terapie w Poznaniu. – Nawet jeśli zadanie pojawiło się nagle i trzeba je wykonać natychmiast”. Tak samo życzliwie, ale zdecydowanie, powinnaś radzić sobie z tymi, którzy próbują zrzucić na Ciebie swoje obowiązki.

Wszyscy wiemy, że nie liczy się ilość, a jakość. Ta zasada dotyczy również czasu spędzanego w biurze, dlatego dowiedz się więcej o zasadach organizacji pracy: Zarządzanie czasem: pracuj krócej, ale mądrzej.

2. Najważniejsze są kontakty

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Northwestern University, szefowie zatrudniają na wysokich stanowiskach tych, z którymi mają dobry kontakt i wspólny język. Nic dziwnego: w końcu muszą się później z nimi regularnie spotykać, a dlaczego mieliby to robić z kimś, kogo nie lubią i z kim się nie dogadują?

„Wiele karier rozwija się w kuluarach, nie ma w tym nic dziwnego – mówi Jankiewicz. – W końcu to dopiero w bezpośrednim kontakcie można ocenić, czy ktoś jest dobrym kandydatem na dane stanowisko, czy kompletnie się nie nadaje”. Dlatego daj się poznać z dobrej strony. Bierz udział w branżowych spotkaniach, zadawaj pytania, pokaż się na imprezie kończącej konferencję. To w nieformalnych sytuacjach najłatwiej buduje się nowe relacje.

3.  Możesz być pierwsza

Pewnie nie jesteś tego nawet świadoma, ale wiele kobiet godzi się z faktem, że są najlepsze w dziale, ale to mężczyzna zostaje dyrektorem. Od nich zależą losy firm, lecz ktoś inny jest szefem. „Takie przekonanie jest niepraktyczne i blokuje Twoją karierę. Powinnaś je zmienić – mówi Violetta Nowacka. – Tak samo jak przeświadczenie, że trzeba ciężko pracować na sukces. Jeśli zakładasz, że to trudne, to rzeczywiście takie będzie”.

4. Nie myl doświadczenia ze stażem pracy

„Kiedyś pracowałem jako lektor angielskiego. Prowadząc zajęcia z pracownikami korporacji, zauważyłem, że podczas diagnozowania poziomu znajomości języka mężczyźni uważali, że są dobrzy i potrzebują jedynie dopracować pewne aspekty – mówi Jankiewicz. – Panie z kolei twierdziły, że potrafią niewiele i zanim będą w stanie posługiwać się płynnie językiem, muszą jeszcze opanować mnóstwo materiału. W rzeczywistości często było odwrotnie”.

Wnioski? Dwa. Pierwszy: eksponuj swoje atuty, bo gorsi od Ciebie będą postrzegani jako lepsi. Drugi: praca, nawet wieloletnia, której nie cechuje refleksja, ma niewiele wspólnego ze zdobywaniem doświadczenia.

kariera, praca fot. shutterstock.com

5. Nigdy nie będziesz perfekcyjnie przygotowana na kolejne wyzwania

Nie ma bardziej odpowiedniego momentu na awans czy kolejne wyzwanie niż teraz. Dlaczego? Nigdy nie przygotujesz się na wszystkie możliwe scenariusze. Nie zabezpieczysz przed wszystkimi możliwymi niebezpieczeństwami. Z pewnymi wyzwaniami trzeba się zmierzyć w boju, a pewnych rzeczy nauczyć w praktyce.

6. Motywuj jak wielki lider

Zdaniem Simona Sineka, badacza mechanizmów przywództwa, wszystkie komunikaty, jakie wysyłamy w świat, można przyporządkować do jednej z trzech kategorii: „Co?”, „Jak?” i „Dlaczego?”. I gdyby ktoś poprosił Cię, abyś się przedstawiła, powiedziałabyś, że masz na imię Kasia i pracujesz w dziale marketingu. Gdyby ktoś Cię przycisnął, odparłabyś, że wykonujesz swoje obowiązki sumiennie (kategoria „Jak?”), a podczas poważnej rozmowy przy winie przyznałabyś, że marzy Ci się awans i wakacje na Karaibach („Dlaczego?”). To całkowicie naturalna kolejność, wszyscy tak działamy.

Wszyscy, oprócz wielkich przywódców. Oni, aby pociągnąć za sobą ludzi, zaczynają od mówienia, dlaczego coś trzeba zrobić, potem jak się za to zabrać, a dopiero na końcu tłumaczą szczegóły. Pomyśl, jak to może wyglądać w Twoim przypadku. Jaka idea jest Ci bliska, sprawia, że codziennie rano wstajesz z łóżka i może motywować do pracy innych.

7. Bądź precyzyjna niczym laser

„Poznałem wielu menedżerów i najcenniejsi dla swojej organizacji okazywali się ci, którzy mieli ekspercką wiedzę w wąskich, wyspecjalizowanych dziedzinach – mówi Jankiewicz. – Postaw na to, co rzeczywiście Cię interesuje i co lubisz robić. Czasami odnalezienie takiej działki wymaga sporo wysiłku. Na co dzień tak skupiamy się na realizacji powierzonych zadań, że brakuje czasu na zastanowienie nad tym, co naprawdę chcielibyśmy robić”. I pamiętaj, że czasem, żeby zagrać o większą stawkę, trzeba porzucić to, co już udało Ci się wypracować.

kariera, laptop, praca fot. shutterstock.com

8. Doceniaj starania innych

Ekonomista Dan Ariely przeprowadził ciekawy eksperyment na temat motywacji. Wszyscy badani mieli znajdować powtarzające się szeregi liter na jak największej liczbie kartek. Zostali jednak podzieleni na trzy grupy. W pierwszej naukowiec przyglądał się wynikom pracy, z uznaniem kiwał głową i odkładał kartkę na bok. W drugiej, nie patrząc na rezultat, od razu odkładał na bok. Natomiast w trzeciej grupie od razu wkładał efekty pracy do niszczarki. Co się okazało?

Chwaleni pracowali najdłużej, a ci, których pracę niszczono – najkrócej. Jak reagowali ignorowani? Pracowali tylko odrobinę dłużej od grupy trzeciej. Dlatego jeśli nie mówisz swoim współpracownikom, że jesteś zadowolona z ich pracy, zachowujesz się niemal tak samo, jakbyś wyrzucała ich robotę do kosza.

9. Zastanów się nad zmianą pracy

„Czasami dużo łatwiej wskoczyć na wyższe stanowisko w innej firmie, niż awansować we własnej organizacji” – mówi Piotr Jankiewicz. Główny powód takiej sytuacji? Szefostwo nie chce psuć atmosfery w zespole i tłumaczyć, dlaczego Ty awansujesz, a nie kolega pracujący przy biurku obok.

A może marzysz o całkowitej zmianie profesji z innego powodu? Nie ma znaczenia, jak bardzo wydeptana jest Twoja obecna ścieżka kariery i ile lat spędziłaś na poprzednim stanowisku – najwyższy czas na zmianę pracy.

10. Dokonuj zmian jednocześnie

„Skupienie się wyłącznie na jednej cesze nic nie da – mówi psycholog. – Trzeba podejść do tematu całościowo. Popracować nad przekonaniami, pewnością siebie i wizją sukcesu. Ważne, byś dokładnie wiedziała, do czego zmierzasz” . Dlatego wyobraź sobie ze szczegółami, jak ma wyglądać Twoja ścieżka kariery i bierz się do działania. Z naszymi poradami z pewnością Ci się to uda.

praca, kariera, własny biznes, kwiaciarania fot. shutterstock.com

Kilka patentów na własny biznes

Profesor Saras Sarasvath przeprowadziła serię rozmów z przedsiębiorcami, którzy samodzielnie zbudowali wielkie firmy (0,2–6,5 miliarda dolarów wartości). Poniżej ich porady.

Sprawdź pomysł w boju

Zamiast szukać danych w raportach, zrób testy w gronie potencjalnych klientów. Po prostu pokaż im gotową lampę Twojej produkcji albo zaproponuj konkretnej firmie swoje usługi graficzne. Ich reakcje, pytania, uwagi będą najlepszymi podpowiedziami.

Daj sobie pomóc

Jeśli dostawca zwróci Ci uwagę na jakieś inne, jego zdaniem skuteczniejsze rozwiązanie, a pośrednik podpowie, że dużo lepiej, jeśli będziesz wysyłać mniejsze paczki, ale częściej, to uważnie ich wysłuchaj i zastanów się, czy nie mają racji. Nie bój się zmienić sposobu działania, korzystając z ich wiedzy.

Twoim pierwszym inwestorem może być Twój pierwszy klient

Martwisz się, skąd wziąć na to wszystko środki? Zamiast szukać kogoś z workiem pieniędzy, kto da Ci gotówkę, ale zabierze wolność, pomyśl, czy Twoi odbiorcy nie mogą sfinansować startu przedsięwzięcia. Może pakiet lojalnościowy na trzy miesiące z korzystnym rabatem? Oni dostaną coś w promocji, a Ty będziesz mogła zaplanować trzy kroki do przodu.

Korzystaj ze swojego doświadczenia

Twój produkt czy działalność musi rozwiązywać problem. Najlepiej taki, z którym sama się spotkałaś. Wtedy będziesz doskonale wiedziała, jak się z nim uporać. Skorzystają na tym Twoi klienci.

Dostosowuj plany do rozwijającej się sytuacji

Czasy się zmieniają, Ty się zmieniasz, Twoja firma również. Jeśli zaczęłaś wspomnianą produkcję lamp, to dlaczego nie miałabyś później przygotowywać również wytwornych stolików nocnych? Jeśli zaczną przynosić większy dochód, to bez żalu skup się na nich.

Nie przejmuj się konkurencją

Nie oznacza to, że nie ma ona żadnego znaczenia. Ma. Ale najważniejszy i tak jest Twój produkt oraz Twoja firma. „Wielcy przedsiębiorcy są jak rolnicy. Sadzą i podlewają swoje pole, nie zastanawiając się, co dzieje się na innych" – mówi prof. Sarasvath.

Czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna? A może jakieś ważne wystąpienie? Popracuj nad pewnością siebie – to cecha, która przyda się w każdej pracy. Naucz się, jak być pewną siebie.

Tekst: Jakub Skworz

WH 05/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij