Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Praca zdalna: sama sobie szefem

Zamiast chodzić codziennie do biura, wolałabyś dwa razy w tygodniu zostać w domu? To możliwe. Praca zdalna to korzyść dla wszystkich. Twój szef ma zadowolonego, efektywnego pracownika. A Ty więcej czasu dla siebie. Zobacz, jak przekonać przełożonych i zorganizować sobie pracę w domu.

Jakub Skworz 2015-10-19
kariera fot. shutterstock.com

Przynajmniej połowa z nas będzie do 2020 roku pracowała zdalnie – orzekli menedżerowie, przedsiębiorcy i naukowcy podczas dorocznego spotkania organizowanego przez London Business School. Czy mają rację? Przekonamy się za 5 lat, ale już teraz widać, że coś jest na rzeczy.

W Stanach Zjednoczonych w ostatnich 30 latach trzykrotnie wzrosła liczba osób, które wykonują swoje obowiązki z domu. Prawie 50% menedżerów w Niemczech i Wielkiej Brytanii samodzielnie decyduje o tym, gdzie i w jakim wymiarze godzin pracują. Co więcej, jak wynika z badań przeprowadzonych na Stanford University, pracownicy, mogący wybrać miejsce wypełniania obowiązków służbowych, są nawet o 13% bardziej efektywni. I zadowoleni!

Sytuacja idealna? Tak, jeśli wiesz, jak zorganizować sobie pracę. Z naszym krótkim poradnikiem z pewnością Ci się to uda.

Przekonaj szefa 

Jak wynika z analizy Fundacji Obserwatorium Zarządzania, tylko 40% polskich przedsiębiorców wie, co oznacza pojęcie pracy zdalnej, a 10% ostatnio zatrudniało kogoś, kto pracował w ten sposób. Szkoda, bo powodów, dla których warto wprowadzić takie rozwiązanie w firmie, jest znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać.

Najciekawsze badanie na ten temat przeprowadzono w chińskim przedsiębiorstwie turystycznym Ctrip. Grupa pracowników call center dobrowolnie przeniosła swoje stanowiska pracy do domu. Okazało się, że w trakcie badania wykonywali 13% więcej telefonów niż ich koledzy w biurze, robili mniej przerw w czasie pracy, byli bardziej zadowoleni z pracodawcy i rzadziej się zwalniali.

Dodatkowo firma zaoszczędziła jeszcze po 1900 dolarów na każdym z nich w związku z mniejszymi kosztami utrzymania biura. Jeśli jesteś wolnym strzelcem lub prowadzisz własny biznes, sama ustalasz warunki. Jeżeli jednak pracujesz u kogoś, masz już całą listę argumentów, która powinna przekonać przełożonych, żeby pozwolili Ci na pracę w domu przez przynajmniej 1-2 dni w tygodniu.

Zobacz także, jak właściwie zarządzać czasem.

kariera fot. shutterstock.com

Zorganizuj się  

Podobno osoby pracujące w domu mają średnio 2,4 miejsca, w których zajmują się obowiązkami. Nic dziwnego: w końcu nie muszą się już ograniczać do swojego boksu czy biurka. Mogą rozmawiać przez telefon na kanapie, odpowiadać na mejle przy stole w kuchni, a raporty czytać w łóżku.

Jednak jedną rzecz warto zrobić już na samym początku. „Koniecznie wydziel sobie specjalne, osobne miejsce do pracy – radzi psycholog Violetta Nowacka, założycielka poradni SELF Przyjazne Terapie w Poznaniu. – Najlepiej, żeby było to biurko. Dzięki temu lepiej skupisz się na wykonywanych zadaniach”.

Biurko nie tylko pomieści niezbędne przedmioty i urządzenia, ale – co znacznie ważniejsze – wyraźnie oddzieli strefę pracy od strefy wypoczynku. Siedząc przy nim, będziesz w robocie, odchodząc od niego – w domu. Jeśli nie masz zamiaru ograniczać sobie pola manewru, staraj się przynajmniej nie pracować w łóżku.

„Inaczej zaprosisz do  swojego prywatnego życia problemy biznesowe” – radzi psycholog. Dużo lepiej, jeśli zostawisz łóżko na zdrowy sen i przyjemności.

kariera fot. shutterstock.com

Wybierz strój

Jedną z największych zalet pracy w domu jest fakt, że nie musisz się już wciskać w żakiet i prasować białej koszuli. Z kapciami na nogach bez problemu przedrzesz się przez gąszcz zawodowych obowiązków. Mimo to nie zapominaj o magii stroju.

„Klasyczny, elegancki ubiór motywuje do większego wysiłku, dyscypliny i powagi podczas pracy” – mówi psycholog. To trochę tak, jak z Twoją ulubioną sukienką. Zawsze gdy ją zakładasz, dobrze się czujesz, a wszyscy, widząc to, od razu mówią Ci, że świetnie wyglądasz.

Wystarczy kilka elementów służbowego ubioru, żebyś od razu poczuła chęć do działania i poradziła sobie nawet z najtrudniejszymi wyzwaniami.

kariera fot. shutterstock.com

Wyznacz  rytm  

Rozwiązania są trzy. Możesz robić codziennie listę zadań do wykonania, określić godziny pracy albo połączyć obie te metody. „Najlepiej zacznij od ustalenia, ile czasu poświęcasz pracy – radzi Nowacka. – Zaplanuj przerwy, np. 10 minut co godzinę, i racjonalnie wybieraj cele”.

Jeśli będą mało ambitne, może spędzisz przyjemnie dzień, ale na dłuższą metę przestaniesz być z siebie zadowolona. Wygórowane oczekiwania to natomiast pierwszy krok do wypalenia zawodowego.

„Dlatego jeżeli pracujesz sumiennie, co jakiś czas pozwól sobie na wykonanie 80% planu – dodaje psycholog. – Pewne rzeczy są niezależne od Ciebie. Nie warto się z ich powodu obwiniać”.

kariera fot. shutterstock.com

Ustal zasady

Mamy różne predyspozycje do samoorganizowania się i motywowania. Są nawet specjalne testy psychologiczne, które to diagnozują. Jednak niezależnie od Twoich wrodzonych zdolności, jesteś w stanie bez problemu zorganizować sobie pracę w domu.

Musisz tylko pamiętać o kilku szczegółach. „Ustal, ile posiłków dziennie będzie przerywnikiem w pracy. Jeśli tego nie zrobisz, lodówka będzie ciągnęła jak magnes – radzi Nowacka. – Jeżeli z kimś mieszkasz, poinformuj go o Twoim harmonogramie prac. I lepiej wyłącz telewizor. To pożeracz czasu, nad którym czasami trudno zapanować”.

randka, para, kariera, przerwa, kawa, kawiarnia, praca, spotkanie biznesowe fot. shutterstock.com

Nie samą pracą...  

Wbrew pozorom w pracy nie zawsze chodzi o... pracę. Czasami ważniejsze jest to, że możesz porozmawiać z koleżanką, wypić z nią kawę, podesłać jej adres zabawnego filmu na YouTubie. Gdy przeniesiesz się do domu na jeden lub dwa dni w tygodniu, nie będziesz miała z tym żadnego problemu.

Jednak regularna praca zdalna może spowodować, że Twoje życie towarzyskie stanie się nagle znacznie uboższe. „Prawdopodobnie  zacznie Cię ciągnąć do internetowych znajomości, ale to niebezpieczny kierunek – mówi psycholog. Czasami prowadzi do jeszcze większej izolacji”.

Możesz odświeżyć przyjaźnie z dawnych lat albo pomyśleć o coworkingu. W większych miastach w całej Polsce powstały już miejsca, do których za niewielką miesięczną opłatą możesz przychodzić komputerem i pracować.

Jeżeli masz ochotę częściej korzystać z takiego rozwiązania, da się nawet na stałe zarezerwować biurko. Dzięki temu zrobisz swoje, na moment wyjdziesz z domu i przy okazji poznasz kogoś ciekawego.

WH 09/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij