Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Praca na szóstkę: awans w zasięgu ręki

Pamiętaj, że nie ma lepszego miejsca ani czasu na podwyżkę i awans niż tu i teraz! Poznaj 6 kroków, dzięki którym Twoja ścieżka kariery zacznie się rozwijać we właściwym kierunku.

WH 2015-03-10
fot. Getty Images fot. Getty Images

Rzetelne wykonywanie obowiązków jest podstawą, a nie powodem do awansu. Zobacz, jak zwiększyć swoje szanse, aby już za 3 miesiące przenieść się do nowego gabinetu. Wydaje Ci się, że nie masz szans i ile byś się nie starała, to i tak lepszą posadę dostanie kolega z działu obok? Masz rację, wydaje Ci się.

 

Marissa Mayer pełniła najważniejsze funkcje w Google, a od kilku lat prezesuje Yahoo! Sheryl Sandberg jest szefem operacyjnym Facebooka. Obie panie są doskonałą inspiracją, że można poradzić sobie z ogromną konkurencją, nawet w branży zdominowanej przez mężczyzn. Weź z nich przykład i dzięki naszym 6 krokom sięgnij po to, co już od dawna Ci się należy.

1. Zawaliłaś sprawę? Wyciągnij wnioski, a nie obwiniaj się za porażkę.

Jeśli zrobiłaś błąd, to nie znaczy, że jesteś do niczego, tylko że… zrobiłaś błąd. „Nigdy nie będziesz w 100 procentach gotowa na nowe wyzwania czy wszystkie możliwe sytuacje” – mówi psycholog Edyta Chmiel-Opalińska. Dlatego musisz zaakceptować, że pomyłki się zdarzają. Najważniejsze jednak, żeby się nie powtarzały.

„Nie masz być wobec siebie pobłażliwa, ale nie możesz być również nadmiernie krytyczna. Daj sobie trochę czasu, poczekaj, aż opadną emocje, i wyciągnij wnioski” – radzi psycholog. Tylko w ten sposób uda Ci się przekuć porażkę w sukces.

2. Kobiecość jest Twoim atutem, a nie przekleństwem.

To, że przyszło Ci pracować w męskim towarzystwie, nie oznacza, że musisz rezygnować z make-upu. Dbaj o siebie, bo badania z 2011 roku pokazują jasno: umalowane kobiety są odbierane jako bardziej kompetentne. W dodatku ładny wygląd wpływa bezpośrednio na zarobki. Naukowcy z Middle Tennessee State University odkryli, że osoby oceniane jako atrakcyjne zarabiają w trakcie kariery o 12-14% więcej.

Zwróć również uwagę na swoje otoczenie. „Możesz trzymać na widoku kilka osobistych przedmiotów, ale pamiętaj, że w biurach przestrzeń prywatna jest często również przestrzenią publiczną – mówi Edyta Chmiel-Opalińska. Kolorowe długopisy czy różowe gadżety niekoniecznie dodadzą Ci powagi.

Pewnie wiesz też, że liczy się pierwsze wrażenie. Jeżeli dopiero szukasz pracy, zobacz, jak wyglądać profesjonalnie podczas rozmowy o pracę. Zawarte w artykule informacje możesz też wykorzystać podczas rozmowy o podwyżce lub awansie.

3. Mów głośno o swoich dokonaniach.

To może być trudne. W końcu od najmłodszych lat jesteśmy uczone, że nie wypada się przechwalać. „Jeśli nie będziesz mówić o sobie w dobry sposób, nikt inny tego nie zrobi. Jeżeli nie podkreślisz swoich zasług dla firmy czy klienta, nie będą wiedzieć, jak ważny jest Twój wkład” – mówi Nicole Williams, autorka książek i ekspertka ds. kariery serwisu LinkedIn. Edyta Chmiel-Opalińska zwraca uwagę, że współcześnie przeważnie pracujemy w grupie i to od jej spójnego działania zależy ostateczny sukces.

Dlatego zrozum nas dobrze – nie chodzi o przechwalanie się czy ogrzewanie w blasku cudzej chwały. Po prostu akcentuj własny wkład. Prezentując wyniki prac, nie bój się powiedzieć „zdecydowałam” oraz „uznałam” zamiast bezpiecznych, choć nie do końca prawdziwych „wymyśliliśmy” czy „ustaliliśmy”. To dobry początek.

4. Walcz o awans, ponieważ możesz zagwarantować firmie więcej niż konkurenci.

W przeciwieństwie do męskiej części załogi jesteś naturalnie lepsza w słuchaniu i budowaniu relacji międzyludzkich. Korzystaj z tych atutów. „Dzięki temu będziesz lepiej znać swoich współpracowników, poznasz ich słabe i mocne strony” – mówi psycholog..

Ciekawe wnioski płyną również z analiz przeprowadzonych na Sauder School of Business. Badacze przeanalizowali inwestycje 1500 firm i odkryli, że te, w których stanowiska dyrektorskie zajmowały kobiety, płaciły mniej za nabywanie innych spółek. Dlaczego? Panie podczas negocjacji nie kierowały się swoim ego, tylko zwracały uwagę na rzeczywistą wartość transakcji. To umiejętność, która przyda się w każdej firmie i na każdym poziomie hierarchii.

5. Miej odwagę współpracować z najlepszymi.

Boisz się zgłosić do ciekawego projektu albo zabrać głos podczas ważnego zebrania? Przełam się! Badania profesor Anity Woolley oraz profesora Thomasa Malone'a pokazują, że Twoja obecność i aktywny udział w spotkaniu wyjdzie całemu zespołowi na dobre. Naukowcy grupom składającym się z osób od 18. do 60. roku życia dawali do rozwiązania wymagające współpracy puzzle oraz łamigłówki. Okazało się, że najlepsze wyniki osiągały ekipy, które w 60% składały się z kobiet.

Dlatego, jeżeli następnym razem będziesz chciała na coś zwrócisz uwagę, ale powstrzyma Cię myśl, że nie warto – nie daj się wewnętrznemu krytykowi. Być może to właśnie Twój głos pomoże znaleźć rozwiązanie problemu.

6. Nigdy nie zapominaj o chwili dla siebie.

Marissa Mayer jest szefową Yahoo! i często pracuje po 11 godzin dziennie. Mimo to regularnie znajduje czas na wizytę na siłowni. Dlaczego? „Trening wymaga motywacji i dyscypliny, które przydają się także w innych sferach życia” – mówi Williams. W końcu 20 powtórzeń może być wyzwaniem, któremu na początku nie dasz rady sprostać, ale po kilku tygodniach ćwiczeń zrobisz je z dziecinną łatwością. Podobnie jest z pracą.

Psycholog Edyta Chmiel-Opalińska zwraca uwagę jeszcze na coś innego: „Niezależnie od tego, w jakim zawodzie pracujesz, musisz mieć odskocznię, chwilę na odcięcie się od wszystkiego, zapomnienie o obowiązkach. Dzięki temu pobędziesz sama ze swoimi myślami, zastanowisz, jaki ma to wszystko cel i do czego ta droga ma prowadzić”. Warto to zrobić, niezależnie od tego, czy jesteś szefem czy właśnie rozpoczęłaś wspinaczkę po wąskiej ścieżce kariery.

Przejdź szybki kurs zarządzania czasem z WH i naucz się pracować krócej, ale mądrzej. W końcu nie od dziś wiadomo, że nie liczy się ilość, a jakość. Poznaj też sposoby na to, jak pogodzić pracę z życiem osobistym.

Na własnych zasadach

W 2012 roku powstał raport „Kobiety u władzy”, który miał odpowiedzieć na pytanie, czy start-upy tworzone przez panie mają większą szansę na sukces. Badacze potwierdzili obiegową opinię – własne biznesy to domena mężczyzn. Oni najczęściej starają się rozkręcić swoją działalność i im najczęściej się to nie udaje.

Jednak po przeanalizowaniu losów kilkunastu tysięcy spółek okazało się, że te, które zatrudniały większą liczbę kobiet na wysokich stanowiskach, częściej odnosiły sukces. Dlatego zastanów się nad wzięciem udziału w takim przedsięwzięciu. Staniesz się swoim szefem i będziesz robić to, co lubisz. Chcesz zrobić karierę? Bądź najlepszą wersją siebie, a nie udawaj kogoś, kim nie jesteś.

Tekst: Jakub Skworz

WH 02/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij