Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.8

Jak być pewną siebie?

Czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna? A może jakieś ważne wystąpienie? Popracuj nad pewnością siebie. Musisz być przede wszystkim świadoma tego, kim naprawdę jesteś – jakie są Twoje słabe i mocne strony.

WH 2014-09-29
kariera, praca fot. shutterstock.com

Jest taka scena w filmie „O północy w Paryżu” Woody'ego Allena, gdy początkujący pisarz pyta Ernesta Hemingwaya mniej więcej tak: „Jak napisać dobrą książkę i jak sprawić, by inni mówili o niej, że jest dobra?”. Hemingway odpowiada: „A według ciebie jest dobra? Jeśli Ty jesteś pewien, inni ci uwierzą”. Tak jest z pewnością siebie. Zawsze zaczyna się od akceptacji siebie, a jeśli jeszcze nauczysz się kilku patentów, poczujesz moc.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Jest duże prawdopodobieństwo, że masz w swojej szafie kilka strojów, w których wyglądasz jak milion dolarów. Przypomnij sobie, w jakich ubraniach byłaś najczęściej komplementowana. Dobry wygląd to połowa sukcesu – tak w pracy, jak i w relacjach prywatnych.

„Nie bez powodu wiele korporacji wprowadza obowiązkowe dress-code'y” – mówi Kazimierz Ździebło, psychoterapeuta i trener rozwoju osobistego. Jeśli dobrze wyglądasz, wysyłasz w świat informację: „Lubię siebie, jestem pewna tego, co robię”.

Zacznij też pozytywnie myśleć o swoim ciele - na początek przestając się przejmować narzekaniami swoich przyjaciółek. Najnowsze badania pokazały, że kiedy Twoja przyjaciółka źle mówi o swoim ciele, Ty także zaczynasz czuć się źle… w swoim.

"Kobiety myślą, że skoro ich przyjaciółki są niezadowolone ze swojego wyglądu i źle się z nim czują, to wygląd jest bardzo ważny i też powinny się źle czuć" - twierdzi dr Louise Wasylkiw, wykładowca psychologii na Mount Allison University w Kanadzie.  Wykorzystaj 6 wskazówek, jak przestać negatywnie postrzegać siebie i walczyć ze wzajemną demotywacją, a przekonasz się, że Twoje ciało to Twój atut,  a nie powód do wiecznego narzekania.

Patrz na pozytywy

Bez względu na to, czy właśnie jesteś przed rozmową kwalifikacyjną o pracę, ważną prezentacją w korporacji czy też idziesz na imprezę, gdzie mało kto będzie Cię znał, musisz wiedzieć, by swoją uwagę zawsze skupiać na tym, co umiesz robić najlepiej.

Pielęgnuj swoją pewność siebie, karm ją wyłącznie dobrymi rzeczami. Nie myśl o tym: „A co, jak zapytają mnie o dane, do których nie zdążyłam dotrzeć?”. Skoncentruj się na tym: „Przeszukałam całą bibliotekę i mam naprawdę sporo wiadomości na omawiany temat”. Nie myśl: „Tego nie umiem”, myśl: „W tym jestem świetna”. I jeszcze jedno: nie oszukuj siebie i innych. Ludzie bardzo szybko wyczuwają fałsz i sztuczność.

Postaw na priorytet chwili

Czujesz się w pracy niedoceniona. Zarabiasz za mało, zbyt długo pracujesz, a do tego masz konflikt z koleżanką. Idziesz do szefa i wylewasz żale jeden po drugim. Wiesz, jaki komunikat dostaje Twój przełożony? „Ona sobie nie radzi”. Pamiętaj: szef to nie Twoja matka ani przyjaciółka. To ktoś, kto Tobą zarządza. Jeśli idziesz załatwić sprawę, idź z jedną, priorytetową.

Chyba nie trzeba Ci tłumaczyć, co jest ważniejsze: podwyżka czy konflikt z koleżanką z pokoju. Koncentrując się na priorytetach, pokazujesz, że panujesz nad hierarchią ważności i zawodowymi zadaniami, że wiesz czego chcesz i potrafisz to uargumentować. Nie oczekuj też od razu odpowiedzi: szanuj swojego rozmówcę i daj mu czas na przemyślenie.

kariera, spotkanie, zebranie, praca fot. shutterstock.com

Mowa ciała 

Spróbuj wykonać taką wizualizację. Masz korporacyjną naradę. Postaraj się wejść w skórę szefa lub kogokolwiek innego, kto jest dla Ciebie ważny. I jego oczami spójrz na siebie: w jakiej pozycji siedzisz, co robisz z rękami, nogami i gdzie wędrują Twoje oczy. „Jeśli inni widzą, że uciekasz wzrokiem, to widzą kogoś, kto nie jest pewny tego, co mówi. To cecha atawistyczna człowieka. W chwili zagrożenia mamy dwa wyjścia: uciekać albo walczyć. Jeśli nie patrzysz rozmówcy prosto w oczy, dajesz mu do zrozumienia, że powoli zaczynasz się ewakuować” – podkreśla K. Ździebło.

Pamiętaj: ciało mówi czasem znacznie więcej niż słowa. Oprzyj ręce na podłokietnikach. Nawijanie włosów na palce, dotykanie twarzy czy ciągłe przekładanie nogi na nogę również dowodzi braku Twojej pewności. Rób ćwiczenia, wykorzystując lustro w domu. Zobacz się w nim i ucz panowania nad swoim ciałem. Spokojne, opanowane ciało to opanowana i pewna osobowość.

Nagrywaj się

Mamy ten komfort, że dyktafon nie jest już trudno osiągalnym gadżetem, bo każda z nas ma go w swoim telefonie. Przed ważnym wystąpieniem nagraj się – tak jakbyś występowała na forum. Potem miej odwagę zmierzyć się z nagraniem. To podstawowe ćwiczenie radiowców, którzy uczą się panowania nad głosem. Gdy odsłuchasz nagranie, będziesz zaskoczona, bo każdy człowiek słyszy się inaczej, niż brzmi w rzeczywistości. Może się okazać, że w ogóle nie podoba Ci się to, jak mówisz.

Nie załamuj się. Wypisz w 4 punktach rzeczy, które postarasz się wyeliminować ze swojej mowy, i nagraj raz jeszcze. Zobaczysz, że kolejne wystąpienie będzie znacznie lepsze. Staraj się lekko obniżać głos. Badania pokazują, że ludzie w stresie mówią o ton wyżej. Ci, którzy mają piskliwy, wysoki głos, są mniej wiarygodni.

Znajdź czas dla siebie

Każdego dnia, zwłaszcza w chwilach największego stresu, musisz znaleźć czas na oddech, by odprężyć nie tylko umysł, ale i ciało. Trudno nad nim panować, jeśli jest nadmiernie przeciążone. Najprostszym ćwiczeniem jest oddech. Usiądź wygodnie i prosto. Weź kilka głębokich oddechów przez nos. Wypuść powoli powietrze ustami, pracując w tym czasie przeponą. Rozciągaj się. Przynajmniej raz na godzinę wstań od komputera, przejdź się (najlepiej na świeżym powietrzu), wyciągnij wysoko ręce. A w chwilach stresu pamiętaj o jednym: musisz wierzyć w to, że jesteś ważna i świetna w tym, co robisz.

praca, kariera fot. shutterstock.com

7 sposobów na to, by pewnie brzmieć i wyglądać

Zauważyłaś, że kobieta pewna siebie ma coś z gwiazdy? Skupia na sobie uwagę i roztacza wokół siebie aurę? Wcale nie musi być atrakcyjna fizycznie, a jednak jest seksowna. Bo pewność siebie jest atrakcyjna. Kto wie, czy nie bardziej niż wygląd fizyczny. Patrzysz na modelkę i myślisz: piękna! Patrzysz na kobietę pewną siebie i czujesz się zaintrygowana.

Sposobem, w jaki mówi, dobiera słowa, jak patrzy i jak wzbudza zainteresowanie. Z jednej strony onieśmiela, a z drugiej masz ochotę się z nią zaprzyjaźnić, bo wzbudza Twoje zaufanie. Widzisz takie kobiety codziennie. Musisz wiedzieć, że wszystkie mocno pracują na ten efekt. A to oznacza, że nic nie stoi na przeszkodzie, byś i Ty stała się kobietą pewną siebie.

1. Obserwuj swoją postawę. Jeśli jesteś wyprostowana, patrzysz w oczy napotkanym na korytarzu osobom, wysyłasz im komunikat: „Twardo stąpam po ziemi”.

2. Zwróć uwagę, w którą stronę skierowane są Twoje stopy w czasie ważnej rozmowy. Jeśli wprost na Twojego rozmówcę, to znaczy, że się go nie boisz i jesteś na niego otwarta.

3. Jeśli prowadzisz spotkanie z kilkoma osobami, staraj się co jakiś czas przerzucać wzrok na kogoś innego. To tzw. omiatanie wzrokiem. Cechą ludzi silnych jest to, że wszyscy, którzy z nimi rozmawiają, czują się ważni.

4. W czasie przemówienia mów o ton niżej, a w czasie spotkania w zespole niezbyt często. W stresie głos zawsze brzmi wyżej. Gdy jesteśmy niepewni, mówimy też szybciej i więcej. Częste dźwięki z Twojej strony są jak pancerz, który ma szczelnie zakrywać Twoje niedoskonałości.

5. Częściej używaj zdań oznajmujących. Ostatnio dość powszechny staje się taki styl mówienia, gdzie większość zdań kończy się tonem pytającym. Uleganie takim manierom dowodzi niepewności siebie.

6. Mniej przytakuj, mniej się śmiej. Oczywiście uśmiech jest potrzebny, a niemal wszystkie kobiety przytakują swoim koleżankom. Jednak zbyt częste, przytakujące kiwanie głową oraz uśmiechanie się dowodzą, że bardziej chcesz na siebie zwrócić uwagę.

7. Nigdy nie możesz dopuścić do tego, by ktokolwiek inny zauważył, że się pocisz. Zrób wszystko, aby tego uniknąć, bo to świadczy o zestresowaniu, a nie o pewności siebie.

Chcesz być postrzegana jako silna kobieta? Poznaj 6 sekretów wpływowych ludzi.

Tekst: Katarzyna Górna-Drzewosz

WH 03/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij