Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.7

Zawody rowerowe – jak się do nich przygotować

Jak pokazują badania, kolarstwo jest coraz chętniej uprawianym przez Polaków sportem. Świadczy o tym również rosnącą z roku na rok liczba imprez rowerowych: maratonów kolarskich, wyścigów, rajdów. Poniżej kilka porad, jak przygotować swój organizm oraz rower do udziału w amatorskich zawodach rowerowych.

Road Gear

W Polsce nie tylko na rowerze jeździ coraz więcej osób, ale wzrasta też zainteresowanie kolarstwem wyczynowym. Przykład stanowi coraz większa popularność zawodów kolarskich oraz triathlonowych. Magazyn Bikeboard podliczył, że w 2014 roku we wszystkich imprezach triathlonowych w Polsce wzięło udział ponad 70 tys. osób. Z kolei na łamach magazynu forbes.pl organizatorzy warszawskich zawodów „Ironman” oceniali w ubiegłym roku liczbę Polaków uprawiających ten sport na ponad 100 tys. osób, z czego kolejne 80–90 tys. dopiero do niego aspiruje. Ponadto w 2013 roku imprez tego typu było nieco ponad 20, w tym roku w kalendarzu TRI portalu akademiatriathlonu.pl zaplanowanych zostało już 126 startów na terenie całego kraju.

Przygotowanie do startów

Eksperci z https://www.liv-cycling.com/pl w swoim poradniku triathlonowym wymieniają 4 podstawowe aspekty przygotowania do kolarskich startów, zwłaszcza w ramach tak wymagającej dyscypliny jak triathlon. To zarówno plan treningowy, który pozwoli przygotować organizm także w okresie zimowym, odpowiednie przygotowanie mentalne, jak i optymalizacja naszego jednośladu oraz jego fachowy serwis w renomowanych salonach branżowych, np. Giant Stores. Jednak nie ma efektywnego i skutecznego treningu bez odpowiedniej diety. W tym przypadku warunkuje ją specyfika oddziaływania tej dyscypliny na organizm.

Przez żołądek do mety

Pomimo że jazda na rowerze zaliczana jest do sportów o charakterze tlenowym, równocześnie może oznaczać wysiłek beztlenowy. Dotyczy to zwłaszcza momentów dynamicznej jazdy: sprintów, finiszów, podjazdów. Wtedy organizm czerpie energię pochodzącą z rezerw glikogenu oraz fosfokreatyny, przy czym na wymagających odcinkach jazdy, wykorzystuje nie tylko glikogen zawarty we włóknach mięśniowych, ale również w wątrobie. Dlatego, jak podpowiadają specjaliści, niezależnie, czy uprawiamy triathlon, czy jeździmy amatorsko, zawodowo oraz jaki typ kolarstwa preferujemy, u podstawy prawidłowego treningu oraz postępu w osiąganych wynikach leży dieta.

Najistotniejsze w diecie kolarza powinny być węglowodany, w drugiej kolejności białka, na końcu zaś tłuszcze. Uwagę trzeba również zwrócić na dostarczenie odpowiedniej dawki witamin oraz składników mineralnych. Ujmując precyzyjniej, w związku z tym, że jazda na rowerze jest zarówno sportem wydolnościowym, jak i siłowym, istotne jest wprowadzenie do diety substancji antyoksydacyjnych, jak kwas alfa liponowy, specjalne wyciągi roślinne, witaminy E i C. Substancje te znajdziemy np. warzywach i owocach, które bez względu na intensywność treningu, powinny być stałym elementem diety. W przypadku intensywnego, pochłaniającego dużą ilość kalorii planu treningowego, specjaliści zalecają stosowanie suplementów diety, które zmniejszają objętość przyjmowanych posiłków oraz poprawiają tzw. gęstość energetyczną pożywienia.

Budowanie formy

Przy odpowiedniej diecie przygotowanie organizmu do zbliżającego się sezonu należy już rozpocząć w zimie, nie rezygnując oczywiście z ćwiczeń w okresie wiosna–lato. Jak doradzają specjaliści z magazynu Bikeboard, odpowiedni plan treningowy w zimie stanowi podstawę, na której oparta będzie forma kolarza w sezonie. Dlatego bardzo istotne jest przepracowanie okresu zimowego w kontekście przygotowania organizmu do zwiększającej się dawki wysiłku wiosną oraz latem. Eksperci doradzają w okresie pierwszych 4–8 tygodni skupienie się na ćwiczeniach z niską intensywnością w zakresie 60–70 proc. tętna maksymalnego. W tygodniu ćwiczenia „lekkie” powinny zajmować maksymalnie 2/3 poświęcanej na trening ilości czasu.

Dla wytrzymałości ogólnej przydatna jest klasyka aktywności: bieganie, pływanie, marsz, w miarę posiadanych możliwości warto dołożyć także bieg narciarski. Nie zapominajmy o ćwiczeniach siłowych ze sztangą, hantlami, uzupełnionymi o przysiady, pompki, brzuszki, podciąganie na drążku. U podstaw budowania formy będzie uzupełnienie naszego planu treningowego o jazdę na rowerze. W tym okresie najbardziej odpowiednia okaże się jazda na miękkich przełożeniach, przy średniej kadencji w granicach 85–95 obrotów na minutę. Na kolejnym etapie należy zwiększyć intensywność treningów do poziomu maksymalnie 3/4 tętna maksymalnego. Każdy trzeci lub czwarty tydzień treningu bazowego powinien jednak zostać poświęcony na regenerację.

Jak pokazują analizy instytutu badawczego ARC Rynek i Opinie, jazda na rowerze jest po bieganiu drugim najpopularniejszym sportem uprawianym w Polsce. Wg badań przeprowadzonych przez Instytut w ubiegłym roku rekreacyjnie z jednośladów korzysta już 15 proc. Polaków. Codziennie na siodełko wsiada co piąty cyklista, 40 proc. kilka razy w tygodniu, a 25 proc. kilka razy w miesiącu – zazwyczaj w weekendy. Badanie pokazało również, że najliczniejsza grupę rowerzystów stanowią kobiety. Co więcej, 16 proc. badanych deklaruje, że jeździ przez cały rok, a drugie 16 proc. od wiosny do jesieni, bez względu na warunki atmosferyczne. Każdy, kto aspiruje do regularnego uprawiania tej dyscypliny sportu, powinien pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Warto tutaj skorzystać z porad ekspertów, zwłaszcza jeżeli interesują nas starty w amatorskich zawodach kolarskich lub triathlonowych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje! Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !
    ~Karolina, 2017-09-12 22:20:28
  • avatar
    zgłoś
    Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje! Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !
    LOVESPORT, 2017-09-12 21:31:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij