Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Wpłyń na swoją figurę: zalety pływania

Forma, siła i szczupła sylwetka w jednym? Tak, gdy zgodzisz się, że klapki i kostium kąpielowy to dobry wybór nie tylko latem. Poznaj zalety pływania i pędź na najbliższy basen!

Joanna Makowska 2015-02-03
fot. shutterstock.com

Pamiętasz z lekcji fizyki fragment: „Ciało zanurzone w wodzie pozornie traci na wadze...”? Pływając, częściowo obalasz to prawo Archimedesa - stracisz wagę wcale nie pozornie, ale całkiem realnie, a w dodatku zbudujesz smukłą sylwetkę.

Kiedy naukowcy z Indiana University przyjrzeli się osobom rekreacyjnie uprawiającym sport, okazało się, że ci, którzy pływali, mieli więcej beztłuszczowej masy mięśniowej, węższe talie i mniejsze obwody w biodrach. Bez względu na wiek. Potrzebujesz silniejszych argumentów, żeby włożyć czepek? (Silniejszych niż ratownik?) 

Dlaczego warto pływać

Sekret treningu w basenie tkwi w odciążającym działaniu wody. Wystarczy się w niej zanurzyć, by poczuć się lżej i wystarczy trochę popływać, by ważyć mniej. Pokonywanie basenów angażuje niemal wszystkie mięśnie, sprawnie podkręca metabolizm i pozwala wyrzeźbić zgrabną sylwetkę.

Spokojnie pływając, przez godzinę spalasz około 500 kcal, i aż 700 kcal, gdy robisz to nieco szybciej. Woda ma ok. 800-krotnie większą gęstość niż powietrze. Dzięki temu każde odepchnięcie działa jak trening oporowy dla ramion, nóg, bioder czy pośladków.

Oprócz tego, że spalasz kalorie na bieżąco w wodzie, budujesz masę mięśniową, która powoduje, że Twój metabolizm się rozkręca, a kalorie znikają jeszcze długo po wyjściu z szatni i wyschnięciu włosów. A jeśli zależy Ci na jak najdłuższym efekcie fat burning, to wyeliminuj 10 rzeczy, które spowalniają spalanie kalorii i jednocześnie zadbaj, by w Twojej kuchni znalazły się najlepsze spalacze tłuszczu.

Chociaż woda potrafi być okrutna dla tłuszczu, to jednocześnie jest łagodna dla ciała. Twoje stawy będą Ci wdzięczne, jeśli dasz im trochę odpocząć od siły grawitacji. „Woda, dzięki swoim właściwościom, pozwala na pracę w odciążeniu, co jest niesamowicie korzystne w przypadku osób mających problemy ze stawami, kręgosłupem czy z nadwyżką kilogramów – mówi Karolina Leśniak, trenerka pływania, ratownik WOPR i miłośniczka triathlonu. – Dla wielu osób trening w środowisku wodnym może być bardziej komfortowy ze względu na spokojniejszą pracę czy brak widocznych śladów pocenia się”.

Wieloletnie obserwacje naukowców z Indiana University pokazują, że nawet codziennymi treningami na kąpielisku nie ryzykujesz tak bardzo kontuzji, jak ćwicząc na lądzie – w siłowni czy biegając. To czyni pływanie sportem na całe życie. I to długie życie, bo okazuje się, że wizyty na basenie dają podobne efekty, jak wizyty w drogich klinikach – odmładzają. „Nasze badania pokazały, że wiek biologiczny osób regularnie pływających jest o 20 lat niższy niż rzeczywisty” – mówi dr Joel Stager, autor badań.

Według danych przedstawionych na konferencji American College of Sports Medicine ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, wydolność układu sercowo-naczyniowego, praca układu nerwowego i procesy poznawcze u amatorów pływania są na poziomie odpowiadającym dużo młodszym rocznikom. Wskakuj więc w kostium, jeśli chcesz zatrzymać czas.

Jasne, możesz wskoczyć do wody i trochę popływać, ale jeśli zależy Ci na efektach, popracuj nad techniką pływania kraulem i wypróbuj nasz plan treningowy.

Trening na basenie: wpływ na mięśnie

Biegaczki mają formę, joginki równowagę, a fanki crossfitu siłę. Pływaczki mają to wszystko plus boskie ciało.

Ramiona i plecy

Mięśnie czworoboczne, najszersze grzbietu i naramienne wykonują w wodzie niezłą robotę, a jej efekty najlepiej widać w sukience z odkrytymi ramionami.

Tricepsy

Zyskują jędrność z każdym ruchem ręki, pokonując opór wody. Koniec z efektem ”pelikana”.

Talia

Wąską talię gwarantuje uruchamianie najgłębiej ukrytych mięśni, które stabilizują i rotują tułów, kiedy zanurzasz ręce w wodzie.

Biodra

Mięśnie otaczające miednicę (w tym pośladki!) wprawiają nogi w ruch, dając Ci napęd w wodzie. Bonus: obwód bioder i rozmiar dżinsów spadają.

Nogi

Pływanie daje niezły wycisk bez obciążania stawów. To trening oporowy i wytrzymałościowy (m.in. dla mięśni czworogłowych i kulszowo-goleniowych), który wysmukli Twoje nogi.

A dla jeszcze lepszych efektów wizytę na pływalni możesz zakończyć treningiem na sucho, czyli 8 ćwiczeniami poza basenem.

W czepku urodzona

Przed pójściem na basen pamiętaj jeszcze o jednym: chlor zapewnia czystość wody (w której oprócz Ciebie pływa masa obcych ludzi). Niestety, nie jest to pierwiastek przyjazny włosom – wysusza je i może zmniejszać trwałość koloryzacji. By tego uniknąć, przed pływaniem zamocz głowę pod prysznicem, dzięki temu wilgotne już włosy mniej nasiąkną chemią z basenu.

Przekonaj się też do czepka. Ten wróg wszystkich fryzur jest Twoim sprzymierzeńcem w walce o lśniące pasma. Po treningu starannie opłucz lub najlepiej umyj włosy. Jeśli pływasz często, sięgaj po kosmetyki neutralizujące chlor, np. szampon Triswim (ok. 38 zł za 236 ml).

WH 01/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij