Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Triathlon po "40": podejmij wyzwanie

Pływanie, jazda na rowerze i bieganie. Jedno po drugim. Triathlon – kiedyś sport dla młodych atletów, dziś coraz częściej dla ustatkowanych kobiet około czterdziestki. Jeśli szukasz kolejnych wyzwań i chcesz przeżyć niesamowitą przygodę – rozpocznij trening i wystartuj w zawodach.  

Joanna Makowska 2015-08-04
triathlon fot. shutterstock.com

Ostatnią „Żelazną Damą” w historii była oczywiście Margaret Thatcher, co nie oznacza, że Ty - choć w innej domenie - też nie możesz zostać Ironwoman. Wystarczy ukończyć triathlon. Statystyki pokazują, że coraz częściej to multisportowe wyzwanie podejmują kobiety, i to wcale nie młódki. Ten sport pomaga zachować młode ciało i uniknąć głupich błędów kryzysu wieku średniego. Drogie panie, sportowe życie zaczyna się po „40”!  

Ambitna po „30” szuka wyzwań

W 2014 roku w Polsce podwoiła się liczba startujących w triathlonach kobiet. Co ciekawe, większość z nich to kobiety po trzydziestce. W jednej z największych imprez – Herbalife Triathlon Gdynia, ok. 60% uczestniczek stanowiły panie po 30 r.ż., z czego ponad 1/3 przekroczyła 40.

„Kobiety muszą godzić mnóstwo obowiązków – uważa Alicja Dembna, psycholog sportu. – „Opieka nad dziećmi, domem i praca – to wszystko wymaga dużo czasu i wysiłku”. Dokładnie tak jak triathlon. Jakim cudem w takim razie znajdują na wszystko czas?

„Czasem po prostu potrzebujemy odskoczni. Poświęcenie się czemuś poza rodziną czy pracą sprawia, że odzyskujemy równowagę i nie dajemy się zwariować” – mówi psycholog. „Triathlon daje mi power – mówi Katarzyna Furmańska, która zaczęła startować w wieku 46 lat i na zawodach w Gdyni była 2. w kategorii 45-50 na dystansie 1/2 Ironman. - Jestem bardziej pewna siebie. Nie znam strachu, nie ma rzeczy, której nie załatwię. To jest niesamowite, jak bardzo wysiłek fizyczny przekłada się na moje życie osobiste”.

Brakuje Ci samodyscypliny podczas treningu i szybko się zniechęcasz? Zobacz, jak nie tracić motywacji do ćwiczeń, bo to właśnie ona jest kluczem do sukcesu podczas triathlonu.

fot. Dudarev Mikhail 2015/shutterstock.com fot. Dudarev Mikhail 2015/shutterstock.com

Gdy masz już poukładane priorytety i osiągnęłaś pewną stabilizację, czujesz, że potrzebujesz nowych wyzwań. „Nigdy nie mamy na nic czasu, ale gdy pojawia się ten moment, w którym marzenie jest tak blisko, mobilizujemy się. Nagle dzień staje się dłuższy. Jesteśmy bardziej zorganizowane, planujemy wszystko co do minuty. Jesteśmy szybkie, sprawne i umiemy łączyć parę rzeczy naraz. Sport jest nie tylko odskocznią od życia codziennego, on też je napędza” – mówi triathlonistka. Anne Elliott, wykładowca nauk o sporcie z Middlesex University, bada aktywność ludzi na różnych etapach życia.

„Jako 30-latki zajmujemy się karierą i budowaniem trwałego związku. Generalnie, w okolicach »40.«, jesteśmy bardziej ustatkowani. Wtedy często pojawia się pytanie: Co teraz?”. Chodzi o nieuchronny moment, gdy zdajemy sobie sprawę: „O cholera, starzeję się!”. Z tym starzeniem to oczywiście gruba przesada – w końcu dziś „40” to nowa „30”, ale jednak ten okres często wiąże się z przełomem w życiu. Zaczynasz zauważać zmiany Twojej skóry, dłużej dochodzisz do siebie po imprezach. W końcu zdajesz sobie sprawę, że Twoje ciało może już nigdy nie być w lepszej formie.

„To jest kwestia myślenia: »Jeśli nie zrobię tego teraz, nigdy już tego nie zrobię«” – dodaje Elliott. Bądźmy szczere, u kobiet w tym wieku zaczyna się oziębłe patrzenie na jędrne 20-latki z myślą: „Pogadamy, jak urodzisz bliźnięta, smarkulo”. Psycholog Alicja Dembna uspokaja: „Dojrzalsze kobiety mają za to tę przewagę nad młodszymi, że są bardziej odporne na sportowe porażki. Angażują się w treningi tylko i wyłącznie dla siebie, przez co czerpią z tego hobby to, co najważniejsze: zdrowie, satysfakcję z ruchu i polepszania sportowych umiejętności”.

Jeśli jesteś głodna wyzwań, marzysz o płaskim brzuchu i zgrabnej sylwetce wypróbuj także nasz miesięczny plan treningowy. To tylko 8 prostych ruchów, które sama możesz zrobić w domu.

triathlon fot. shutterstock.com

Jesteś głodna sukcesu? Medal z triathlonu staje się odznaką wywołującą efekt WOW!, a niektórzy nawet wpisują te osiągnięcia do CV. „Daje to znak pracodawcy, że taka kobieta jest w stanie wyznaczać sobie cele i je osiągać. Sport, nawet ten amatorski, wymaga determinacji, zaangażowania, organizacji czasu . To cechy, które każdy pracodawca chciałby widzieć u pracowników” – tłumaczy. Triathlon stał się też pewnym wyznacznikiem statusu społecznego. Nic dziwnego. „Koszt sprzętu, który jest potrzebny do uprawiania triathlonu, to min. ok. 5 tys. zł” – mówi Katarzyna Furmańska.

W Wielkiej Brytanii, gdzie ten sport jest już bardziej rozwinięty, przeciętny triathlonista ma 40 lat i zarabia średnio 45 tys. £ rocznie. Jak widać, to bardziej zabawa dla samic alfa niż młodych studentek. W rywalizacji sportowej też niekoniecznie wygrywa młodzież. „Oczywiście, że wiek ma znaczenie – mówi Katarzyna Furmańska. – Nie zatrzymamy naturalnych procesów w organizmie”.

Dlatego może nie wygrasz już z dziewczynami w sprincie, ale możesz nieźle namieszać na dłuższych dystansach. Pewnie nie będziesz już szybsza niż w czasach szkolnych, ale Twoja wytrzymałość wciąż może rosnąć. „To dyscyplina wymagająca treningów siłowych, odpowiedniej diety i perfekcyjnie zaplanowanego dnia. Myślę, że łatwiej kobietom doświadczonym, nawet z przejściami, po rozwodzie – tak jak ja. To są silne kobiety, które podjęły walkę o własne ja, o swoje życie. Po prostu w pewnym miejscu życia mówisz: »Dość! Ja też chcę, ja też marzę«” - dodaje triathlonistka. To kolejny punkt dla doświadczenia życiowego. Strzeżcie się, małolaty! 

trening fot. shutterstock.com

Nowy model

Czy jesteś osobnikiem alfa, czy nie, są gorsze sposoby na radzenie sobie z kryzysem wieku średniego niż zaangażowanie w sport (tak, panowie, pijemy do wymiany żon i aut na młodsze modele).

„Często brakuje nam nowego bodźca w życiu. Osiągamy pewien etap i odnosimy wrażenie, że już nic nas nie zaskoczy, nic się nie zmieni – mówi Alicja Dembna. – Kobiety, które decydują się na triathlon, być może nieświadomie stosują sobie taką terapię odmładzającą nie tylko ciało, ale i ducha. Nie chodzi tutaj o zaprzeczanie swojego wieku, ale o pełne jego celebrowanie i czerpanie radości z pracy nad sobą. Niezależnie od tego, ile mamy lat”.

Zastanawiasz się nad powrotem do lat swojej świetności w stylu Miley Cyrus? Lepiej rozważ przygotowania do triathlonu.

fot. YanLev 2015/shutterstock.com fot. YanLev 2015/shutterstock.com

Pływanie, bieganie i rower

Nie musisz od razu porywać się na słynny dystans Ironman (3,8 km pływania, 180 km jazdy rowerem, 42 km biegu). Ale np. sprint – 0,75 km w wodzie, 20 km rowerem i 5 km biegu, czyli ok. 1,5 h ruchu, jest w Twoim zasięgu. Co zyskasz oprócz medalu i dumy? Obejrzyj transmisję z zawodów triathlonowych, a nie dojrzysz tam grama zbędnego tłuszczu, za to mnóstwo wytrwałości i pewności siebie ubranej w smukłe nogi, płaskie brzuchy i zgrabne ramiona.

To wszystko (łącznie z charakterem) wyrzeźbione dzięki połączeniu treningu wytrzymałościowego z oporowym - gdy pokonujesz opór wody (która ma ok. 800-krotnie większą gęstość niż powietrze), pedałujesz pod wiatr lub biegniesz pod górę. Trening triathlonowy jest zbalansowany i oddziałuje na całe ciało. Dzięki temu zgarniasz całą pulę – zgrabne ciało od stóp do głów. Takie combo wysiłku kardio sprawia, że utrata wagi jest nieunikniona (płakać z tego powodu nie będziemy).

Na wypadek gdybyś już była właścicielką ciała idealnego, naukowcy spieszą zapewnić, że szczupła sylwetka to niejedyna korzyść z triathlonu. Badania opublikowane w czasopiśmie „Radiology” wykazały, że triathloniści w porównaniu do innych sportowców mają większe i zdrowsze serca, a tętno niższe o 17% (mniej uderzeń oznacza, że Twoje serce pracuje efektywniej). Stawy, ścięgna i mięśnie też będą Ci wdzięczne za multidyscyplinarny trening.

„Kontuzje wynikające z przetrenowania, jak zapalenie ścięgien czy złamania zmęczeniowe, często biorą się ze słabości niektórych obszarów ciała – mówi dr Jordan Metzl, specjalista medycyny sportowej i miłośnik triathlonu (10 razy ukończył zawody Ironman). - Ze względu na różnorodność aktywności, triathloniści równomiernie wzmacniają mięśnie otaczające stawy, co zmniejsza ryzyko kontuzji”. Jeżeli jesteś zainteresowana boskim i przy okazji zdrowym ciałem, masz przed sobą zestaw patentów, które w 12 tygodni ułatwią Ci dotarcie do mety. 

WH 05/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij