Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
5.0

Siła spokoju: joga dla umysłu i ciała

Jak zwalczyć stres? Jak nabrać pewności siebie? Jak zyskać seksowną, szczupłą sylwetkę Tary Stiles? Pomoże Ci w tym joga. Dowiedz się więcej o tej aktywności fizycznej: oto joga dla początkujących.

WH 2014-12-11

Myślisz, że joga to nie trening? To znaczy, że nigdy jej nie spróbowałaś. Wejdź na matę i przekonaj się, jak rzeźbi ciało i koi zmysły. Pozwala spalać tłuszcz, kształtować mięśnie i czerpać przy tym przyjemność. Joga to sprawdzony sposób, by poczuć się naprawdę dobrze w swoim ciele.

Sekret zgrabnej sylwetki jogina

Czytając, jak bohaterka książki „Jedz, módl się, kochaj” godzinami medytowała, mogłaś skreślić jogę z listy potencjalnych aktywności ze względu na brak czasu. Do tego, mając gdzieś z tyłu głowy obrazek jogina w pozycji lotosu, śpiewającego skomplikowane mantry, mogłaś nieopatrznie sklasyfikować jogę jako lekcje śpiewu, a nie trening. Tymczasem to nie tylko gimnastyka umysłu, ale też – a może przede wszystkim – ciała.

„Joga jest uniwersalną techniką pracy z ciałem, dobrą dla każdego. Doskonale uzupełnienia i wzbogaca każdy rodzaj ruchu: od boksu, przez bieganie po taniec” – mówi Marianna Gutterwil, nauczycielka jogi z Wrocławia. Jest takie powiedzenie, że praktykując jogę, dostaniesz dokładnie to, czego potrzebujesz. I to się naprawdę sprawdza.

Osoby mało elastyczne zyskują gibkość, zestresowane – relaks. Częstą przypadłością kobiet, które przychodzą na zajęcia, są przeprosty w stawach, wręcz za duża gibkość. Dzięki jodze wzmacniają całe ciało i zyskują siłę, by problem się nie pogłębiał” – dodaje nauczycielka. Wypróbuj nasz zestaw ćwiczeń i poczuj siłę jogi.

Nie tylko praktycy, ale i teoretycy, czyli naukowcy, przekonują, że joga nie tylko silnie wpływa na psychikę, ale i na sylwetkę. To doskonała wiadomość dla zainteresowanych zrzuceniem wagi (a chyba mało która z nas nie jest tym zainteresowana). Ciężko w to uwierzyć, dopóki się nie spróbuje.

Na pierwszych lekcjach będziesz wylewać z siebie siódme poty, spalać mnóstwo kalorii i odkrywać mięśnie, o których istnieniu nie miałaś pojęcia. Co nie oznacza, że z czasem poziom wysiłku spadnie – wręcz przeciwnie, bo wciąż będziesz uczyć się nowych pozycji i doskonalić te już Ci znane.

Na niezły wycisk możesz liczyć, zwłaszcza gdy wybierzesz się na zajęcia z bardziej dynamicznym rodzajem jogi. „Do takich należą między innymi ashtanga, acroyoga, joga według przekazu B.K.S. Iyengara czy mało jeszcze popularna w Polsce bikram” – wymienia Marianna Gutterwil.

Zbadano, że ta ostatnia pozwala spalić na jednych zajęciach 400 kcal, czyli mniej więcej tyle, ile spalisz, biegając przez 40 minut w umiarkowanym tempie (przy tym mniej obciążając stawy).

„Właściwą i przemyślaną praktyką można dotrzeć do każdego mięśnia i do każdego stawu, by odzyskać pełen zakres ruchu i zbudować siłę” – zapewnia nauczycielka. Co więcej, jak udowadniają naukowcy, nawet te mniej intensywne rodzaje jogi pomagają w pozbyciu się nadmiaru kilogramów. Wszystko dzięki temu, że joga po prostu przywraca organizmowi równowagę i zdrowie.

„Ciągły pośpiech i stres zaburzają prawidłową pracę organizmu, obniżają odporność i są przyczyną ogólnego wyczerpania i rozregulowania” – tłumaczy Marianna Gutterwil. „Joga okazuje się idealnym sposobem na zdrowie i wyciszenie.

Praktykowanie jej odpręża fizyczne i psychiczne, wzmacnia odporność, polepsza koncentrację. Dzięki stosowaniu technik oddechowych zredukujesz stres oksydacyjny, który przyczynia się do produkcji wolnych rodników” – wymienia.

Badania opublikowane w „Journal of the American Dietetic Association” wykazały silny związek między praktykowaniem jogi a utrzymaniem prawidłowej wagi. Autorzy badań przypisują to działanie bardziej świadomemu jedzeniu.

Okazuje się, że zwolennicy ekwilibrystycznych ćwiczeń nabywają umiejętność wytrwania w niekomfortowej pozycji i ta zdolność przekłada się też na inne dziedziny życia, między innymi na nieuleganie niezdrowym pokusom kulinarnym bez względu na ich smakowitość. Co ciekawe, nie udowodniono podobnej zależności w przypadku innych aktywności, jak bieganie czy maszerowanie.

Skupienie i świadomość w dziedzinie jedzenia to ważny element, gdy w grę wchodzi walka z kilogramami. Badania dowodzą, że otyli ludzie zaniżają ilość jedzenia, które pochłaniają, a zawyżają ilość swojej aktywności fizycznej.

Badania opublikowane w „New England Journal of Medicine” pokazały, że osoby, które nie mogły schudnąć (chociaż twierdziły, że obcinają porcje jedzenia), aż o 47% zaniżały rzeczywistą ilość przyjętych kalorii i przeceniały ilość swojego ruchu o 51%. Bardziej świadome jedzenie to tylko jeden z elementów jogi, który pomoże Ci uzyskać piękniejsze ciało.

kobieta stojąca na głowie fot. Jasminko Ibrakovic 2015/shutterstock.com

Stres i kilogramy na macie

Joga do walki z kilogramami używa jeszcze jednej broni – spokoju. Dowiedziono, że lekcje jogi relaksują, a to ma bezpośrednie przełożenie na dietę. American Psychological Association przebadało prawie 2000 osób i 43% z nich przyznało, że zajadają stres. Większość z nich stanowiły kobiety.

Stres to reakcja Twojego organizmu na zagrożenie (lub na widok szefa), która ma Cię przygotować do działania. Nadnercza wydzielają wówczas kortyzol i adrenalinę. Ta ostatnia sprawia, że w jednej chwili jesteś gotowa, by uciec lub walczyć (o podwyżkę). Kortyzol z kolei troszczy się jak rodzona matka o to, by nie zabrakło Ci energii do walki. Dlatego masz ochotę jeść wszystko, co akurat jest pod ręką i jest słodkie.

Długotrwałe stresy utrzymują wysoki poziom kortyzolu, co powoduje, że organizm zaczyna magazynować tłuszcz na potrzeby długiej walki. Na domiar złego, hormon ten obniża też poziom testosteronu, który wspomaga odchudzanie, a jego dłuższy niedobór spowalnia metabolizm i zmniejsza masę mięśniową.

Na szczęście starożytni odkryli sztukę jogi, która skutecznie zwalcza stres i jego następstwa. „Medical Science Monitor” opublikował wyniki badań, które dowiodły, że lekcje jogi obniżyły poziom kortyzolu u uczestniczących w nich kobiet. Stres można też niwelować za pomocą diety. Poznaj 7 zdrowych propozycji posiłków zwalczających stres.

Czasopismo „Alternative Therapies in Health and Medicine” donosi z kolei, że praktykujący jogę przez co najmniej 4 lata nie przybywali na wadze – w odróżnieniu od badanych, którzy stronili od zajęć na macie. Jeśli wciąż nie wierzysz w siłę jogi, przekonaj się o niej sama.

joga, fitness, trening, ćwiczenia fot. shutterstock.com

Zwinna, spokojna i sexy

Sesja jogi da Ci dużo więcej niż tylko lepsze ciało. Zobacz, co jeszcze zyskasz z wygibasów na macie.

1. Mocniejszy orgazm

Na potrzeby badań Journal of Sexual Medicine, przyjrzano się życiu seksualnemu kobiet, które wzięły udział w 12-tyodniowym kursie jogi. Największe pozytywne zmiany u kobiet poniżej 45. roku życia zaszły w jakości ich orgazmów. Ommm!

2. Promienna cera

Kilka godzin stresu potrafi zmienić gładką skórę w tekturę z wypryskami. Naukowcy z Cornell University dowiedli, że nerwy wydłużają proces regeneracji komórek skóry. Joga jako ekspert od walki ze stresem, pomoże Ci pozbyć się problemów z cerą.

3. Lepszy sen

Badania opublikowane w „Medical Science Monitor” pokazały, że pacjenci mający problem z bezsennością dużo lepiej drzemali, gdy tego dnia praktykowali jogę i medytowali. Jednak joga to nie jedyny sposób na zdrowy sen. Zobacz, co zrobić, gdy dokucza Ci bezsenność.

Tekst: Tara Stiles, Joanna Makowska

WH 06/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij