Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Pływanie: zalety treningu na basenie

Wolisz pływanie żabką czy kraulem? A może zapomniałaś już całkiem o tej umiejętności? Jeśli chcesz wzmocnić korpus, spalić tłuszcz i uzyskać zgrabną figurę, jednocześnie nie obciążając stawów, wskakuj do wody!
KD 2015-01-26
fot. YanLev 2015/shutterstock.com fot. YanLev 2015/shutterstock.com

Wskoczenie do basenu zazwyczaj przywołuje na myśl leżenie na materacu z drinkiem w ręku podczas egzotycznych wakacji lub zanurzenie się w zimnej wodzie w celu ochłodzenie się podczas naprawdę upalnego dnia. Jednak pływanie, o jakim teraz myślimy, może wywołać zgoła odmienne odczucie.

Przepłynięcie kilkuset metrów to wyczyn godny Otylii Jędrzejczak? Nie myśl o pływaniu jak o męczącym zajęciu dla superbohaterów! To świetny trening całego ciała, który nie obciąża Twoich stawów i pozwala spalić mnóstwo kalorii. Poza tym pływając, rozciągasz i wydłużasz swoje ciało – a tego nigdy za dużo.

„Kiedy był ostatni raz, gdy siedziałaś przy biurku z ramionami wyciągniętymi nad głową?” – pyta Earl Walton, instruktorka pływania i właścicielka nowojorskiego klubu sportowego Tailwind Endurance. Zakładamy, że to pytanie retoryczne, więc poprosiłyśmy ją, by podała nam 4 powody, dla których poleca pływanie każdemu: od zawodowych sportowców, których trenuje po... ich matki.

1. Cross-Trening

Pewnie słyszałaś już o tym nie raz: dla optymalnych wyników, najlepiej mieszać ze sobą różne dyscypliny. A jeśli chodzi o pływanie to strzał w dziesiątkę: trening na basenie zdecydowanie różni się od każdego innego treningu na siłowni lub w klubie fitness i pomaga Ci ćwiczyć mięśnie, które były przez Ciebie zaniedbywane.

„Pływanie to niskoobciążeniowy trening, który polecam zarówno biegaczom czy miłośnikom siłowni jak i i każdemu, kto musiał nieco zwolnić z powodu nadmiernego obciążenia stawów biodrowych, kolanowych lub skokowych” – wylicza nasz ekspert.

A jeśli dopadła Cię ostatnio jakaś kontuzja, to koniecznie zobacz, jak na taką przerwę reaguje organizm i jak najlepiej wrócić do formy.

2. Trening mięśni brzucha

Pływanie może wzmocnić Twoje ramiona, nogi, plecy i mięśnie pośladków – to oczywiste. Mniej oczywiste jest to, że pływanie to także świetny trening mięśni głębokich. „Woda jest 724 razy gęstsza niż powietrze i powoduje stały opór, który zmusza do większej pracy całe Twoje ciało” – wyjaśnia Wlaton. Mięśnie głębokie, które są jakby podstawą Twojego ciała stają się dzięki temu mocniejsze. No i obywa się bez brzuszków!

Aby pozbyć się oponki w okolicach pępka, wcale nie musisz trenować brzuszków: wystarczy mieć dobry plan. Wypróbuj nasze dwa zestawy ćwiczeń na płaski brzuch.

3. Mocniejsze serce

Pływanie to także świetny trening aerobowy. Zmusza Twój organizm do nauczenia się nowych sposobów oddychania – nie da się pływać, nie zanurzając głowy. „Poprzez pogłębianie każdego oddechu, zmuszasz płuca i serce do bardziej wydajnej produkcji tlenu – wyjaśnia nasz ekspert. – Więc Twoje mięśnie sercowe stają się mocniejsze”.

4. Pokonywanie własnych słabości

Pływanie może Ci dodać mnóstwo pewności siebie. Uczenie się i doskonalanie nowej umiejętności pokonuje strach związany z potencjalnym ryzykiem. „Ustanowienie sobie celu, np. przepłynięcia 25 metrów (standardowa długość basenu) ileś razy lub nawet jeden raz na początek, może być doświadczeniem zmieniającym życie – zdradza Wlaton. – Jako trenerka pływania widziałam to już niejednokrotnie i uważam, że tego typu zadowolenie z pokonania własnych słabości to chyba największa zaleta pływania”.

Tekst: Amy Roberts

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij