Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

5


OCEŃ
3.7

Co daje bieganie: 11 korzyści

Bieganie to dobry sposób na stres, pomoże Ci też w skutecznym odchudzaniu i doda pewności siebie, ale na tym nie koniec. Zobacz, jakie korzyści daje jogging i ruszaj na ścieżkę!

KD 2015-03-11
fot.  lzf 2015/shutterstock.com fot. lzf 2015/shutterstock.com

“Naprawdę powinnam zacząć biegać” – chyba każda kobieta powiedziała tak przynajmniej raz w życiu. Niektóre mówią tak kilka razy w roku, najczęściej dochodzi do tego w okolicach Sylwestra i przy początkach wiosny.

Niestety, nie każda z nas zadbało o to, by te słowa wprowadzić w życie. Jeśli debiut na ścieżce biegowej ciągle masz przed sobą, przejdź na kolejną stronę, poznaj tych 11 korzyści płynących z bycia biegaczką i przestań szukać kolejnych wymówek. W końcu mamy lato i czas korzystać z dobrej pogody.

 

bieganie fot. 2015/shutterstock.com

1. Bieganie znacząco obniża ryzyko chorób serca

Zgodnie z badaniami opublikowanymi w czasopiśmie branżowym „Journal of the American College of Cardiology” bieganie może zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego aż o 45%. Niezły wynik, prawda?

„Bieganie poprawia krążenie krwi, podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL oraz poprawia wrażliwość organizmu na działanie insuliny (co zapobiega insulinooporności)” – wyjaśnia Janet Hamilton, certyfikowana specjalistka od treningu siłowego i wytrzymałościowego.

ciało, sylwetka, płaski brzuch fot. Konstantin Chagin 2015/shutterstock.com

2. Bieganie pomaga spalać mnóstwo kalorii

Jeśli wybierasz się na siłownię i Twoim celem jest spalenie jak największej liczby kalorii na maszynie kardio, to śmiało wskakuj na bieżnię.

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z Medical College of Wisconsin udowodnił, że to najlepsza opcja. Uczestnicy badania spędzili godzinę na bieżni z wysokim poziomem nachylenia (dla utrudnienia) i w tym czasie spalali od 705 do nawet 865 kalorii – to więcej niż daliby radę spalić ćwicząc na ergometrze lub rowerku stacjonarnym.

bieganie fot. Maridav 2015/shutterstock.com

3. Bieganie wzmacnia stawy

Nie słuchaj osób, które mówią, że bieganie źle wpływa na stawy. Wręcz przeciwnie: jeżeli tylko robisz to z głową (stopniowo zwiększasz odległości i tempo oraz nosisz odpowiednie obuwie), bieganie może je wzmocnić.

Jak? „Podczas joggingu zwiększa się ilość krwi, która dostaje się do Twoich stawów, zwiększając tym samym dostawy tlenu i wypłukując z nich toksyny – tłumaczy Hamilton. – Poza tym bieganie wzmacnia także więzadła, które stabilizują stawy, dzięki czemu mogą Cię ochronić przed ewentualną kontuzją i bólem”. Poznaj też 6 wskazówek WH, jak uniknąć kontuzji kolana.

bieganie fot. 2015/shutterstock.com

4. Bieganie zwalcza stres

Do ciekawych wniosków doszli naukowcy z University of Georgia Department of Exercise, którzy wykazali, że jeżeli chodzi o pozbycie się stresu, godzinny bieg jest 3 razy lepszy niż spędzenie tego czasu na odpoczynku.

„Wychodząc na ścieżkę biegową, uciekasz na jakiś czas od całego zamieszania, to Twoja szansa, by pobyć sam na sam ze sobą, odetchnąć i się zrelaksować” – przekonuje nasz ekspert.

oczy, makijaż oczu, make up fot. shutterstock.com

5. Bieganie niweluje ryzyko pojawienia się zaćmy

Jak już kiedyś pisaliśmy, Twoje oczy są zwierciadłem Twojego stanu zdrowia: na ich wygląd wpływają choroby, takie jak np. cukrzyca typu 2, wysokie ciśnienie krwi lub otyłość. Na szczęście bieganie może zapobiec tej całej trójce. Na tym nie koniec. Jak czytamy w „Medicine & Science in Sports & Exercise”, jogging może obniżać ryzyko rozwinięcia się zaćmy.

bieganie fot. 2015/shutterstock.com

6. Bieganie wykreśla z Twojego słownika “nie dam rady”

Jeśli dajesz radę przebiec spory dystans (a dla każdego będzie to inna odległość), możesz wszystko. Badania przeprowadzone na University of Iowa wykazały, że ponieważ trening kardio wymaga długiego i stałego wysiłku (jak to ma miejsce podczas biegania), regularna aktywność może poprawić Twoją zdolność  do wytrwałości podczas wykonywania czynności żmudnej i długotrwałej. Mamy tu na myśli zarówno czynności wymagające dobrej kondycji fizycznej, jak i sytuacje życiowe wymagające silnej psychiki.

fot. Maridav 2014/shutterstock.com fot. Maridav 2014/shutterstock.com

7. Bieganie wzmacnia kości

Badania wykazały, że intensywne treningi (np. bieganie) zwiększają gęstość mineralną kości. Udowodniono to, zapraszając grupę kobiet między 25 a 50 rokiem życia do eksperymentu. U pań, które podskakiwały przez co najmniej 10 minut 2 razy dziennie, znacząco wzrosła gęstość mineralna kości biodrowej. A bieganie to właściwie przeskakiwanie z jednej nogi na drugą.

bieganie fot. Dirima 2015/shutterstock.com

9. Bieganie wyciąga z domu

Pamiętasz, jak w dzieciństwie spędzało się każdą wolną chwilę na dworze? Zabawy w parku, na placu zabaw czy na pobliskim boisku były na porządku dziennym. I dobrze! Okazuje się bowiem, że im więcej czasu spędzamy na zewnątrz, tym lepiej.

Jasne, poziom zanieczyszczenia powietrza w niektórych miastach jest zatrważający, ale pomyśl też o witaminie D, której odpowiedni poziom zależy od nasłonecznienia. A warto zadbać o jej odpowiednią dawkę, gdyż zapewnia mocne kości, doskonały nastrój i nawet szybszą utratę zbędnych kilogramów. Jak sprawdzić, czy Ci jej nie brakuje? Poznaj 8 oznak niedoboru witaminy D.

uroda, włosy, kobieta, twarz, lustro fot. Pressmaster 2015/shutterstock.com

10. Bieganie dodaje pewności siebie

Kiedy biegasz, ciągle starasz się biegać jeszcze dalej i jeszcze szybciej niż poprzednim razem oraz robić coś, czego dotychczas nie byłaś w stanie zrobić – czy będzie to przebiegnięcie 15 minut bez odpoczynku, czy pokonanie półmaratonu w 2 godziny. Każdy kolejny (nawet z pozoru mały) sukces daje Ci niesamowite poczucie pewności siebie i sprawia, że czujesz, że możesz wszystko.

kobieta, relaks fot. Aleshyn_Andrei 2015/shutterstock.com

11. Bieganie pozwala żyć dłużej

Bieganie to mnóstwo korzyści nie tylko dla Twojego ciała, ale i dla umysłu. Badacze ze Stanford University School of Medicine sprawdzali przez 21 lat wpływ biegania na zdrowie, biorąc pod lupę zarówno osoby uprawiające jogging, jak i stroniące od tej aktywności. Po tym czasie okazało się, że 85% spośród biegaczy wciąż żyje, natomiast tych niebiegających pozostało przy życiu 66%.

Bieganie nie wyklucza zwiększania siły. Zobacz, w jaki sposób wpleść elementy treningu siłowego do treningów kardio.

Tekst: K. Aleisha Fetters

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Poza tym początkujące osoby mogą mieć problem z motywacją, ale warto przetrwać gorszy okres. Ja biegam już dość długo, ale cały czas szukam ciekawych informacji i dodatkowej motywacji w tym temacie. W artykule >> http://www.fit.pl/news/sport/jak-zaczac-biegac-jak-biegac-tak-zeby-schudnac,3748,1,0.html znalazłam również info o aplikacji Endomondo, która pomogła mi w zmotywowaniu sie do systematycznej aktywności.
    ~Roksana, 2016-09-26 16:20:39
  • avatar
    zgłoś
    Korzyści z biegania jest wiele - dla mnie nr 1 to atrakcyjniejsza sylwetka, bo to był mój cel aby zrzucić parę kilo.
    ~Roksana, 2016-09-26 16:09:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij