Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Błędy po treningu: czego nie robić po ćwiczeniach?

Chcesz szybciej ujrzeć efekty treningów? Musisz nie tylko uczciwie ćwiczyć, ale i zadbać o to, co robisz po zakończeniu treningowej sesji. Zobacz, jakie potreningowe błędy wydłużają drogę do idealnej figury i zmień swoje złe nawyki.

WH 2014-08-14
fot. Syda Productions 2014/shutterstock.com fot. Syda Productions 2014/shutterstock.com

Bez względu na to, ile czasu poświęcasz na ćwiczenia, nie zobaczysz prędko rezultatów, jeśli nie będziesz podejmowała właściwych decyzji po treningu. Dlatego stworzyliśmy dla Ciebie listę najczęściej popełnianych błędów, które, praktykowane po treningu, sabotują osiągnięcie pożądanej sylwetki i formy. Zaufaj nam, bo rzeczy, o których tu przeczytasz, pomogą Ci zrealizować cel.

 

Błąd nr 1: Opuszczasz ćwiczenia wyciszające ciało

Częstość akcji serca i ciśnienie krwi potrzebują czasu, by powrócić do normalnego poziomu, a to umożliwiają ćwiczenia schładzające i wyciszające organizm po treningu (ang. cool down). Dzięki nim, jak tłumaczą eksperci, możesz też zminimalizować ryzyko urazu czy kontuzji. Żeby Twoja pompa i inne organy, zmuszone do intensywnej pracy, powróciły do stanu spoczynkowego, trener Lee Boyce, właściciel Boyce Training Systems w Toronto, poleca zakończyć trening lekkimi aerobami, na przykład chodzeniem na bieżni.

Błąd nr 2: Pomijasz ćwiczenia rozciągające

"Potreningowy stretching pomaga zredukować ból zaraz po treningu i opóźnioną bolesność mięśniową następnego dnia" - mówi lekarz Jordan Metzl. A im mniejsze dolegliwości po treningu odczuwasz, tym bardziej chętna jesteś do szybkiego powrotu na siłownię. Jak widać, rozciąganie to same korzyści!

Błąd nr 3: Nie interesuje Cię, co jesz po treningu

Pamiętaj, jedzenie to Twoje paliwo – nie tylko doładuje Cię energią przed treningiem, ale i pozwoli Twoim mięśniom na regenerację tuż po ćwiczeniach. Aby skomponować szybki, ale wartościowy posiłek potreningowy, postaw na zdrową mieszankę węglowodanów, białek i tłuszczy (na przykład jogurt grecki z borówkami, bananem i garścią orzechów).

Błąd nr 4: Nie zmieniasz sportowych ubrań na świeże

Mimo że chodzenie w sportowym stroju jest wygodne, powinnaś jak najszybciej przebrać się w czyste ubrania. Po intensywnym treningu Twój organizm ma lekko obniżoną odporność, a odzież zatrzymuje wilgoć, więc noszenie jej dłużej, niż jest to konieczne, może prowadzić do infekcji. Dlatego pospiesz się – jak tylko dotrzesz do domu, wskocz w czyste ciuchy.

Błąd nr 5: Unikasz prysznica po treningu

Cóż, omijanie kąpieli po ćwiczenia z pewnością sprawi, że inni będą Cię omijać szerokim łukiem. Ale jest także inny powód, przemawiający za tym, by wziąć prysznic zaraz po zakończeniu sesji treningowej: pot, który pozostaje na skórze jest doskonałym miejscem dla rozwoju bakterii, które mogą powodować wysypki i inne zmiany skórne.

Błąd nr 6: Nagradzasz się za udany trening drinkiem

Przykro nam, ale alkohol nie liczy się jako wartościowy posiłek potreningowy. "Picie napojów wyskokowych po treningu spowalnia regenerację mięśni, odwadnia ciało, a przy tym zwiększa ryzyko powstawania zakrzepów" – tłumaczy fizjolog ćwiczeń, Ellen Breeding. W ciągu 30 minut po ćwiczeniach najlepiej sięgnąć po wodę mineralną, a dopiero potem – po właściwą przekąskę (patrz: pkt. 3).

Błąd nr 7: Zarywasz noc

Odpowiednia dawka snu jest kluczem do regeneracji po intensywnym treningu. Dlaczego? "Jest to czas, kiedy Twoje ciało zaczyna się odbudowywać i formować silniejsze mięśnie" – mówi ekspert fitness i członkini komitetu doradczego Women's Health Rachel Cosgrove. Mimo zmęczenia masz problemy z zasypianiem? Poznaj najlepsze sposoby na zdrowy sen. Nie chce Ci się spać? Potraktuj sen jako katalizator treningowych efektów!

tekst: Kenny Thapoung

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij