Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.8

Trener personalny - pytania, które warto mu zadać

Czy samodzielnie jesteśmy w stanie ułożyć sobie optymalny plan treningowy, by szybko osiągnąć wymarzone efekty ćwiczeń? Być może, ale po co narażać swoje ciało, skoro o wszystko możemy wypytać profesjonalistę?

WH 2014-07-15
fot. holbox 2014/shutterstock.com fot. holbox 2014/shutterstock.com

Wiele siłowni oferuje nam kompletne programy treningowe i niezwłocznie po nabyciu karnetu do klubu zachęca nas do wykupienia pakietu takich ćwiczeń wraz z trenerem personalnym. I choć jest wiele powodów, by wziąć się za siebie pod okiem profesjonalisty, trenerzy doskonale rozumieją, że nie każdego po prostu stać na własnego trenera.

Dlatego, kiedy masz okazję skorzystania pomocy profesjonalisty (często bezpłatnej) - nie wahaj się, tylko ją wykorzystaj. Dowiedz się wtedy, co jest najlepsze dla Ciebie i zadawaj wszystkie nurtujące Cię pytania dotyczące treningu. A o co warto spytać, wyjaśnia Amy Roberts, certyfikowana trenerka personalna.

 

1. Ile czasu zajmie mi osiągnięcie pożądanych efektów?

Jako że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, trener będzie w stanie przekazać Ci tylko podstawowe informacje dotyczące czasu, po którym zaobserwujesz pierwsze zmiany w swoim ciele. "Ważne, żeby wykluczyć wszystkie nierealistyczne oczekiwania, które możesz mieć, w odniesieniu do najbliższych tygodni czy miesięcy" - wyjaśnia Polly Monson, instruktorka fitness.

Poza tym, trener wytłumaczy Ci, dlaczego to wszystko zajmie tyle czasu - w końcu w grę wejdzie często zmiana nawyków żywieniowych, spalanie tłuszczu, nabieranie masy mięśniowej, a także poprawa ciśnienia krwi czy poziomu cholesterolu. To skomplikowany proces, który musi być rozłożony w czasie, aby przyniósł trwałe efekty.

2. Czego brakuje mojej rutynie treningowej?

Doświadczeni trenerzy są w stanie znaleźć luki w planach treningowych i dietach, które powstrzymują Cię przed osiągnięciem wymarzonych efektów. "Odpowiedź na to pytanie będzie zależała od oceny trenera. Ten będzie w stanie zweryfikować Twoją obecną kondycję fizyczną i ocenić codzienne nawyki w oparciu o informacje, które sama mu przekażesz - dlatego w rozmowie z nim bądź szczera!" - mówi Monson.

Poza tym zadawaj mnóstwo pytań, jeśli czegoś nie rozumiesz.

Czasami specjaliści od fitnessu - jak wszyscy eksperci w jakieś dziedzinie - używają niezrozumiałej, specjalistycznej terminologii, kiedy się zapomną.

3. Czy moja technika jest poprawna, kiedy wykonuje ?

Ocena trenera powinna także zawierać w sobie weryfikację naszego sposobu trenowania, czyli tego, jak na przykład wykonujemy poszczególne ćwiczenia. Trener powinien dać nam informację zwrotną na ten temat tego, jak skorygować błędy i wystrzegać się  ich w przyszłości. Powinnaś podążać za prezentującym ćwiczenia trenerem krok w krok, aby zaobserwować, jak np. złapać równowagę czy jak wyeliminować nieprawidłowe nawyki ruchowe. Dzięki temu będziesz wiedziała, jak je naprawić.

4. Co to ćwiczenie mi daje i co powinnam czuć podczas jego wykonywania?

Gdy w grę wchodzi trening funkcjonalny, a Ty na przykład grywasz często w tenisa, trener personalny z pewnością zaproponuje Ci ćwiczenia usprawniające Twoją grę: zwiększające Twoją sprawność ogólną i gibkość, poprawiające refleks i wzmacniające kondycję. Jednak jeśli nie będziesz miała pewności, że wykonujesz je poprawnie, mimo uwag i korekty trenera, spróbuj sama znaleźć źródło problemu. Zazwyczaj kluczem jest skupienie się na partiach mięśniowych, które mają pracować - jeśli skoncentrujesz na nich całą swoją uwagę, zobaczysz znaczną różnicę.

5. Do której grupy ćwiczeniowej powinnam się zapisać?

OK, podczas gdy niektórzy trenerzy woleliby nie usłyszeć tego pytania (w końcu to może oznaczać: "nie rwę się do ćwiczeń"), każdy prawdziwy profesjonalista będzie miał na to przemyślaną odpowiedź. "To świetne pytanie, ponieważ  niektóre kluby niejasno opisują stopień trudności i intensywności prowadzonych przez nie zajęć" - wyjaśnia Monson. Dobry trener będzie w stanie Ci odpowiedzieć na to pytanie - weźmie pod uwagę Twój poziom sprawności fizycznej, wytrzymałość i wybierze optymalne zajęcia, na których nie nabawisz się kontuzji.

tekst: Amy Roberts

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij