Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.2

10 dobrych powodów, by regularnie ćwiczyć

Nie możesz zmotywować się, by ćwiczyć w fitness klubie, biegać lub choćby robić poranną gimnastykę? Oto 10 typowo kobiecych powodów, dla których warto w końcu poważnie się za to zabrać.

WH 2014-01-12

Czy Twoją jedyną - i, niestety, zazwyczaj niewystarczającą - motywacją do systematycznych treningów jest chęć zobaczenia w lustrze idealnego ciała? Nie ma co się oszukiwać - niemal każda z nas marzy o figurze Mirandy Kerr. Warto jednak wiedzieć, że uprawianie sportu może przynieść Ci o wiele więcej korzyści, niż tylko zachwyt w oczach facetów, otwarcie gapiących się na Twoje szczupłe, zgrabne ciało.

Nie ma nic złego w tym, że chcesz wyglądać świetnie w seksownym stroju na siłownię. Ale najpiękniejszą i najfajniejszą rzeczą w trenowaniu jest to, że istnieje mnóstwo innych powodów (poza chęcią wyglądania jak bogini), dla których warto to robić. Oto 10 naszych ulubionych motywatorów treningowych:

1. Poprawia Ci się nastrój

Energiczny trening działa jak środek odstraszający zły humor. Dzieje się tak, ponieważ wysiłek fizyczny zwiększa produkcję substancji chemicznych w mózgu, odpowiedzialnych za łagodzenie stresu oraz niepokoju, co sprawia, że czujesz się szczęśliwsza i zrelaksowana. Naukowcy uważają, że możesz czerpać takie psychiczne korzyści z ćwiczeń nawet, jeśli jesteś załamana. Więc nie rozklejaj się, kiedy drogi Twoja i Twojego faceta ostatecznie się rozejdą, tylko leć na zumbę.

2. Lepiej śpisz

Można nazwać trening naturalnym środkiem nasennym: najnowsze badania National Sleep Foundation potwierdziły, że ponad dwie trzecie ludzi regularnie uprawiających sport nie ma żadnych problemów ze snem – i nie ma znaczenia, czy wskoczysz w dresy rano, po południu, czy też porcję ćwiczeń zaaplikujesz sobie nawet późnym wieczorem.

3. Poprawia Ci się pamięć

Masz jutro egzamin albo ważną prezentację w pracy? Obojętne, jakiego rodzaju wysiłek umysłowy Cię czeka  – dobrze zrobisz, jeśli wcześniej pomęczysz się trochę fizycznie. Nowe badania opisane przez czasopismo „Behavioral Brain Research”, a przeprowadzone na młodych dorosłych ludziach wykazały, że pojedyncza sesja ćwiczeń aerobowych podniosła u nich poziom hormonów we krwi odpowiedzialnych za dobrą pamięć.

fot. Dirima 2014/shutterstock.com fot. Dirima 2014/shutterstock.com

4. Zwiększa się Twoja kreatywność

Jeśli już jesteś w dobrej formie, treningi mogą dodatkowo podnieść Twoją zdolność do kreowania nowych pomysłów. Nowe badania opublikowane w piśmie „Frontiers in Neuroscience” dowiodły, że ludzie regularnie ćwiczący (w wypadku osób poddanych badaniu – jeżdżący na rowerze stacjonarnym) poradzili sobie lepiej w testach kreatywności niż ich niećwiczący konkurenci.

5. Zmniejsza się ryzyko nowotworu

Częstotliwość ani rodzaj ćwiczeń nie zostały dokładnie określone, ale badania zdecydowanie łączą aktywność fizyczną z niższym ryzykiem zachorowania na raka piersi oraz szyjki macicy – tak wynika z danych przedstawionych prze amerykański National Cancer Institute.

6. Doładowujesz swoje baterie

Jazda na rowerze, nawet w umiarkowanym tempie, 2-3 razy w tygodniu, może zwiększyć poziom energii o 20% i zmniejszyć uczucie zmęczenia o 65%. Bieganie albo każdy inny trening kardio działa na tej samej zasadzie. Dlaczego? Solidna porcja ćwiczeń aerobowych podkręca Twój metabolizm i podwyższa produkcję dopaminy, co sprawia, że czujesz się o wiele mniej zmęczona.

7. Stajesz się bardziej pewna siebie

Już sama znajomość niesamowitego potencjału własnego ciała oraz świadomość własnej siły i wytrzymałości dają Ci fantastyczną pewność siebie, która zaczyna się objawiać we wszystkich dziedzinach życia (poznaj też 6 wskazówek, jak nabrać pewności siebie).

Badania dowodzą, że osoby wysportowane są bardziej świadome własnej wartości i wyżej oceniają swoje możliwości, dzięki czemu lepiej radzą sobie w stresujących sytuacjach, np. podczas rozmów kwalifikacyjnych.

fitness, trening, ćwiczenia fot. shutterstock.com

8. Mniej chorujesz

Nie jest do końca jasne, w jaki dokładnie sposób regularne ćwiczenia chronią Cię przed przeziębieniem, grypą oraz innymi choróbskami. Badania wskazują jednak niezbicie, że wyjścia do siłowni przynajmniej 2-3 razy w tygodniu skutkują zwiększeniem zdolności ludzkiego organizmu do zwalczania bakterii i wirusów.

9. Łagodzisz bolesne skurcze

Zanim sięgniesz po tabletki przeciwbólowe albo przykleisz na brzuch jeden z tych rozgrzewających plastrów – daj szansę ćwiczeniom. Badania pokazują, że trening powoduje wydzielenie endorfin, które działaja jak naturalne opioidy, łagodząc katusze bólu menstruacyjnego. Mogą także pomóc lepiej znieść okres ciąży i połogu.

10. Wykazujesz się w pracy

Nic dziwnego, ze tak wiele firm ma w budynkach siłownie dla swoich pracowników: badania opublikowane zeszłego roku w „Population Health Management” dowodzą, że brak regularności w treningach i brak dbałości o własne ciało wiąże się ze spadkiem wydajności w pracy.

Traci na tym nie tylko Twój pracodawca, ale również Ty, bo pracując wolniej, musisz zostawać w pracy po godzinach i statystycznie zarabiasz mniej niż Twoje bardziej wysportowane koleżanki. Sprawdź nasz poradnik i naucz się zarządzać czasem, żeby pracować krócej, ale mądrzej.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij